Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapraszamy na nasz BLOG!
Auto, które są uszkodzone z tyłu to jedna wielka niewiadoma. Do wymiany przez blacharz bemowo może być tylko belka zderzaka, jednak poniższy przykład pokazuje, że całą siłę uderzenia wzięła na siebie wanna razem z pasem tylnym. W takim przypadku całą wnękę koła należy rozwiercić i w miejsce starej uszkodzonej, wstawić nową sprawną. Jeśli naprawa wykonana jest zgodnie z technologią producenta, łącznie z zabezpieczeniem antykorozyjnym, można spokojnie liczyć na bezproblemowe użytkowanie auta przez lata.
Do tej pory pokazywaliśmy prace, które dla zwykłego Kowalskiego są teoretycznie wyobrażalne. W przypadku słupka szyby czołowej już nie będzie tak prosto. Mimo tego, że wciąż rozmawiamy o poszyciu, mamy do czynienia z dość istotnym elementem konstrukcji auta. Słupek A to konsolidacja szyby czołowej, maski i drzwi przednich. Operacja wymiany takiego poszycia przez blacharz bemowo to zadanie z gatunku trudne/niewykonalne, jednak z dobrą załogą i ogromnym zapasem wiedzy, nasz serwis wykona dla Państwa również taką operacje.
Odbudowa błotnika to proces, który zawsze wymaga od blacharz bemowo maksimum poświęcenia. Sposób naprawy musi być dokładnie przemyślany, aby zdjąć niepożądane naprężenia i dzięki dostępnym metodom, wymodelować kształt na nowo. Celem samym w sobie jest zrobienie takiej roboty, która zminimalizuje ilość użytej szpachli i zapewni trwałość naprawy na lata. Metoda, którą wykorzystujemy przy tego typu naprawach jest archaiczna i rzadko wykorzystywana w blacharstwie, jednak czego nie zrobi się dla klienta.
Wymiana ściany bocznej to bardziej rozwinięta forma wymiany poszycia błotnika. Technika i sposób naprawy są prawie identyczne, jedyną różnicą są gabaryty. Ściana boczna w przypadku małych aut dostawczych łączy zazwyczaj spód auta z jej dachem. Bardzo ważne w tym procesie, aby dość precyzyjnie zaplanować miejsce łączenia. To pozwoli bezkonfliktowo wstawić nowy element, który mimo pokaźnych rozmiarów będzie współgrał z innymi elementami. Przy tego typu pracach, zgrzew zostaje w tym samym miejscu, a w miejsce starej mastyki, aplikujemy nową.
Wymiana poszycia błotnika tylnego, to jedna z najprzyjemniejszych prac blacharskich. Poszycie błotnika należy do części pomocniczych, a zatem głównie wizualnych. Naprężenia na tym elemencie są znikome, więc najważniejsze w tym procesie to równe spasowanie elementu wstawianego z elementami sąsiednimi oraz solidne zabezpieczenie antykorozyjne. Pozostała część prac należy do lakiernika.
Często w blacharstwie samochodowym spotkać się można z określeniami "ćwiartka" czy "dach". Określenia te nabrały bardzo negatywnego charakteru, a wynika ono głównie z tego, że mało kto rozumie metodę naprawy i sposób zastosowanie wyżej wymienionych elementów. Żeby blacharstwo samochodowe stało się proste i zrozumiałe, należy wyobrazić sobie, że nasze auto nie jest monolitem. Z reguły składa się z kilkudziesięciu lub kilkuset małych elementów, które są ze sobą na stałe połączone. Nadaje to karoserii pewnych specyficznych cech takich kształt czy sztywność. Łączenie wielu mniejszych elementów w jedną całość następuje na zasadzie spawania, zgrzewania, nitowania, klejenia czy czasem kilku technik na raz. Zatem wykorzystanie słynnej "ćwiartki", to nic innego jak rozdzielenie jej na wiele mniejszych samodzielnych części, a następnie wstawienie w miejsce uszkodzonej, wykorzystując technikę producenta.
Zasadnym staje się pytanie, czy taka naprawa jest bezpieczna, a sam pojazd będzie jechał prosto?
Bez dwóch zdań to jedno z najczęstszych pytań, przed którymi zostajemy postawieni. Każda naprawa blacharska ma zawsze założony punkt wyjścia. Oznacza to, że przed przystąpieniem do zasadniczych prac blacharskich, należy pomierzyć auto i zdecydować, które elementy należy naprawić lub wymienić. Taki pomiar wykonuje się kilkukrotnie w przypadku bardziej złożonych prac. Technik pomiarowych jest wiele. Najpopularniejsze z nich to rama blacharska czy przymiar blacharski zwany cyrklem. Pomiar w wielu płaszczyznach daje nam 100% pewność, że naprawa przebiegnie pomyślnie, a auto na drodze będzie zachowywało się właściwie. Jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa: elementy uszkodzone, które w 100% odpowiadają za nasze bezpieczeństwo zawsze są wymieniane na nowe lub używane sprawne. Nie odtwarzamy uszkodzonych podłużnic lub belek, bo łatwiej i taniej jest wymienić je na nowe. Części natomiast należy podzielić na dwie główne grupy: konstrukcyjne i pomocnicze. Uszkodzenie części grupy konstrukcyjnej jest ryzykowne i nieopłacalne. Natomiast naprawa części grupy pomocniczej jest normalnym zjawiskiem i popularnym w świecie blacharskim. Części konstrukcyjne to te, które odpowiadają w głównej mierze za sztywność nadwozia i przenoszą największe naprężenia lub siłę uderzenia. Zaś części pomocnicze to te, które wspierają części konstrukcyjne lub zapewniają efekt wizualny.
Czy organoleptycznie jesteśmy w stanie ocenić jakość naprawy blacharskiej?
Ocena wzrokowa nie jest w stanie odpowiedzieć nam na pytanie, czy naprawa została wykonana według sztuki. Jeśli mamy jakiekolwiek podejrzenia, że coś mogło pójść nie tak, lepiej temat skonsultować z blacharzem lub lakiernikiem. Jeśli natomiast to my stoimy przed naprawą blacharską, najlepiej oddać auto do zakładu rekomendowanego, do którego mamy zaufanie.
Dzięki technologii laserowej i modułom pomiarowym potrafimy przywrócić pierwotny kształt każdej konstrukcji. Jest to niesamowicie ważne przy tego typu rekonstrukcjach, które w bezpośredni sposób wpływają na bezpieczeństwo, komfort i końcowy efekt naprawy. Prace odbywają się oczywiście na ramie blacharskiej, która daje punkt odniesienia i stabilne podłoże pracy. Celem wzorowej pracy blacharza jest nie tylko naprawa konstrukcji, ale przede wszystkim "zdjęcie" wszelkich naprężeń, które wpływają na trwałość i jakość naprawy. Korzystając z technologii producenta potrafimy zabezpieczyć wszystkie elementy kluczowe dla konstrukcji, tak aby były odporne na działanie czynników zewnętrznych.
MLP SERWIS
UL. POZNAŃSKA 4
05-850 MORY
TEL. 534 045 623
MLP SERWIS© 2021