Czym jest rama blacharska?

O ramie blacharskiej słyszał chyba każdy...

lub prawie każdy. Bez wątpienia kojarzy się z ciężką naprawą blacharską po dużej kolizji lub innej sytuacji, w wyniku której doszło do uszkodzenia karoserii. Do czego służy rama? Kiedy ją wykorzystujemy? Co możemy dzięki niej osiągnąć? O tym wszystkim w dzisiejszym artykule. Budowa ramy blacharskiej jest niezwykle prosta, choć niektóre konstrukcje przyprawiają o zawrót głowy. W takim uproszczeniu mamy do czynienia z czymś na zasadzie podstawy, która może być stała lub podnoszona oraz ramion czy wypustów, które pozwalają zakotwiczyć auto na czas naprawy. Korzystanie z ramy to gwarant stabilności, a przede wszystkim wygody. Dzięki stałym punktom podporu można zmierzyć auto i przygotować plan prac. Rama blacharska ma to do siebie, że bezpośrednio do niej można podłączyć tzw. konia, który dzięki siłownikom hydraulicznym lub pneumatyczno-hydraulicznym, wygeneruje ramie siły pozwalającej "pociągnąć" uszkodzoną konstrukcję. Czy ramy blacharskiej używa się wyłącznie do ciężkich i długich napraw? 

Mimo, że rama blacharska kojarzy się z dużymi naprawami, co raz częściej wykorzystuje się ramy do prac panelowych lub formowania. Stałe miejsca podporu dają punkt odniesienia, który pozwala w bardzo szybki sposób przemierzyć auto i wrócić do "oryginału". Skoro już byliśmy przy pracach panelowych, warto tu na chwile pozostać. Naprawa panelowa to nic innego jak naprawa poszycia, czyli warstwy zewnętrznej dekoracyjnej. Wyobraźmy sobie sytuację, w której uszkodzeniu ulega cały bok pojazdu, czyli od przedniego do tylnego błotnika. Uszkodzenie jest to za duże na spotter ( o tym w innym artykule), ale zdecydowanie za małe by wymieniać dany element. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi rama. Techniki wykorzystywane w takiej naprawie są jakby hybrydą spottera i klasycznej ramy, no bo także wykorzystuje się czasowe zgrzewanie, tylko przy użyciu nieco większych sił. Wspominaliśmy wcześniej, że do ramy dołącza się specjalnego konia, czyli siłownik. Fajne, współczesne ramy mają kilka lub kilkanaście miejsc, do których taki siłownik można podpiąć. Daje to wręcz nieograniczone możliwości naprawy, pod każdym kątem i na każdej wysokości. Kolejnym plusem ramy jest jej kubatura i przestrzeń potrzebna do pracy. Kiedy jest potrzebna zajmuje jedno stanowisko warsztatowe, natomiast kiedy jest zbędna, można ją opuścić do poziomu hali i robić zupełnie inne rzeczy. Dobry zakład blacharsko lakierniczy, to nie taki który posiada 3 ramy na stanie, lecz ten który ich używa do napraw i umie z nich korzystać, a to ogromna różnica. Za dawnych blacharskich czasów nie było takich konstrukcji jak rama. Wtedy blacharze radzili sobie zupełnie inaczej. Kotwiczyli auto za pomocą haków holowniczych czy belek podwozia, a następnie mechanicznymi wyciągarkami pracowali na karoserii, z jednej strony mając auto, a z drugiej na przykład słupek zakotwiczony w ziemi. Poza brakiem kontroli nad karoserią, robili tak naprawdę to samo co dzisiaj zakłady na ramie. Wnioski z dzisiejszego artykułu są dwa: rama nie służy tylko do ciężkich i skomplikowanych napraw, a dwa: każdy sensowny zakład blacharsko-lakierniczy powinien posługiwać się takim narzędziem na co dzień, żeby praca była prosta i szybka.

MLP Serwis to profesjonalny zakład blacharsko-lakierniczy, który specjalizuje się w naprawach powypadkowych. W naszych kompetencjach jest również konserwacja podwozia czy polerowanie lakieru.

 Przeczytaj nasze inne artykuły

24 września 2024
W naszej kochanej ojczyźnie, nauczyliśmy się już...
11 września 2024
Kia Sportage, która do nas wtedy przyjechała, była bardzo świeżym autem z niewielkim przebiegiem. Atrakcyjna cena na pewno była pewnym wabikiem, który w ogromnym stopniu zdecydował o kupnie właśnie tego
03 września 2024
Na co należy uważać zaraz po lakierowaniu?
25 października 2023
Logo firmy MLP Serwis Warszawa Mory

MLP SERWIS

UL. POZNAŃSKA 4

05-850 MORY

TEL. 534 045 623

MLP SERWIS© 2024

Naprawy powypadkowe bemowo zatrudnia najlepszych blacharzy bemowo i lakierników bemowo