Mimo, że rama blacharska kojarzy się z dużymi naprawami, co raz częściej wykorzystuje się ramy do prac panelowych lub formowania. Stałe miejsca podporu dają punkt odniesienia, który pozwala w bardzo szybki sposób przemierzyć auto i wrócić do "oryginału". Skoro już byliśmy przy pracach panelowych, warto tu na chwile pozostać. Naprawa panelowa to nic innego jak naprawa poszycia, czyli warstwy zewnętrznej dekoracyjnej. Wyobraźmy sobie sytuację, w której uszkodzeniu ulega cały bok pojazdu, czyli od przedniego do tylnego błotnika. Uszkodzenie jest to za duże na spotter ( o tym w innym artykule), ale zdecydowanie za małe by wymieniać dany element. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi rama. Techniki wykorzystywane w takiej naprawie są jakby hybrydą spottera i klasycznej ramy, no bo także wykorzystuje się czasowe zgrzewanie, tylko przy użyciu nieco większych sił. Wspominaliśmy wcześniej, że do ramy dołącza się specjalnego konia, czyli siłownik. Fajne, współczesne ramy mają kilka lub kilkanaście miejsc, do których taki siłownik można podpiąć. Daje to wręcz nieograniczone możliwości naprawy, pod każdym kątem i na każdej wysokości. Kolejnym plusem ramy jest jej kubatura i przestrzeń potrzebna do pracy. Kiedy jest potrzebna zajmuje jedno stanowisko warsztatowe, natomiast kiedy jest zbędna, można ją opuścić do poziomu hali i robić zupełnie inne rzeczy. Dobry zakład blacharsko lakierniczy, to nie taki który posiada 3 ramy na stanie, lecz ten który ich używa do napraw i umie z nich korzystać, a to ogromna różnica. Za dawnych blacharskich czasów nie było takich konstrukcji jak rama. Wtedy blacharze radzili sobie zupełnie inaczej. Kotwiczyli auto za pomocą haków holowniczych czy belek podwozia, a następnie mechanicznymi wyciągarkami pracowali na karoserii, z jednej strony mając auto, a z drugiej na przykład słupek zakotwiczony w ziemi. Poza brakiem kontroli nad karoserią, robili tak naprawdę to samo co dzisiaj zakłady na ramie. Wnioski z dzisiejszego artykułu są dwa: rama nie służy tylko do ciężkich i skomplikowanych napraw, a dwa: każdy sensowny zakład blacharsko-lakierniczy powinien posługiwać się takim narzędziem na co dzień, żeby praca była prosta i szybka.