1. Lakierowanie wyłącznie jednego elementu w metaliku lub kilku warstwowej perle jest niewykonalne.
Refinish, czyli naprawy lakiernicze poza fabryką, to dziedzina która cały czas się rozwija. Technologia na lokalnych zakładach nigdy nie dorówna fabryce, ponieważ tam używa się zupełnie innych materiałów. My natomiast próbujemy wyłącznie zbliżyć się do efektu wizualnego osiąganego w fabryce. Na końcowy efekt wizualny auta ma wpływ zarówno baza, czyli kolor, ale także lakier bezbarwny (clearcoat), który pełni rolę soczewki. Drobne ziarna metalu, które układają się na cienkiej warstwie bazy, odbijają światło, dając efekt rozproszonej wiązki światła. Odpowiednie ułożenie się "ziarna" na lakierowanym elemencie absolutnie nigdy nie będzie identyczne jak w fabryce, ponieważ to nie te warunki. Szczególnie jest to ważne przy lakierach metalizowanych oraz kilku warstwowych perłach. Mimo, iż lakier może być dobrany w sposób idealny, 80% odpowiedzialności za efekt finalny ponosi lakiernik, jego sprzęt, parametry pracy pistoletu, podłoże, a nawet temperatura i ciśnienia atmoferyczne. Cieniować warto dlatego, aby nawet przy najtrudniejszych kolorach, naprawa była niewidoczna.
2. Zapominamy o wcześniejszych naprawach lakierniczych.
Większość aut jeżdżących po polskich drogach, miała już mniejszą lub większą naprawę lakierniczą. W naprawach tych był lakierowany jeden lub kilka elementów. Ponowne uszkodzenie wcześniej lakierowanego elementu sprawia, że często przed tym elementem mamy fabryczny lakier, a za nim już ten z refinishu. Oznacza to, że nawet jeśli zwykły solidowy lakier (bez dodatków metalicznych) zostanie dobrany w 100% do oryginalnego elementu, to na pewno będzie się różnił w stosunku do elementu już wcześniej lakierowanego lub cieniowanego. Dlatego najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest cieniować oba sąsiednie elementy, aby mieć pewność, że naprawa na pewno wyjdzie.
3. Cieniowanie jako sposób na wysokie koszty.
Mało kto zdaje sobie sprawę, że pigmenty lakiernicze oraz dodatki perłowe i metaliczne są bardzo drogie. Trudne kolory natomiast to takie, które mają w sobie kilkadziesiąt pigmentów i aby je poprawnie zmierzyć trzeba przygotować abstrakcyjną ilość bazy, np. 1 litr na jeden mały element. Koszt przygotowania takiej "idealnej" bazy to często rząd kilku tysięcy złotych (mowa tutaj o perłach). Zdecydowanie prostszym i tańszym wyjściem z tej sytuacji jest pójście na pewne ustępstwa i przygotowania mniej doskonałej bazy, natomiast wykonanie cieniowania elementów sąsiednich. Operacja cieniowania może obniżyć koszt całej operacji nawet 2 krotnie. Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto nie patrzy na koszty naprawy. Jak widać cieniowanie to również opcja zadbania o portfel klienta.
Podsumowując, jest wiele powód do cieniowania. Jak byśmy się zastanowili to na pewno by się tu znalazły jeszcze ze 2 lub 3 powody, ale z naszego punktu widzenia te są najważniejsze. Artykuł jest inspirowany życiem i codziennymi trudami życia zakładu blacharsko-lakierniczego. Piszemy go po to, aby każdy z Was podchodził świadomie do naprawy lakierniczej i wykazał zrozumienie do przeprowadzonych operacji.
MLP Serwis