Spawanie a korozja.

Spawanie to proces, który od zawsze...

wykorzystywano w blacharstwie. Mimo, że powoli ustępuje on miejsca innym metodom, nadal jest chętnie używany jako metoda łączenia dwóch metali. Spawanie w technice MIG jest szybkie i skuteczne, ale czy pozbawione wad? Jakie są inne metody łącznia stali we współczesnym blacharstwie? Która z metod jest najbezpieczniejsza? O tym wszystkim przeczytacie w dzisiejszym artykule. Spawanie migomatem było zawsze. Jest to szybka metoda na połączenie dwóch niskowęglowych stopów stali. Spawa się dosłownie wszystko. Od małych reperaturek, po duże poszycia. Czasem jest metodą alternatywną, czasem jedyną. Czasem też wykorzystuje się z wygody, gdyż proces sam w sobie jest mało wymagający. Czy spawanie jest wciąż na czasie? Czy współczesne auta można naprawić przy użyciu migomatu? 

Blacharstwo samochodowe zmieniło się znacząco w ostatnich latach. Wszystko podyktowane jest technologią produkcji aut. Poza popularną stalą, często wykorzystuje się również aluminium czy kompozyty, które zmieniają nieco postać rzeczy. Natomiast najczęstszą praktyką jest łączenie kilku materiałów, np. aluminium i stali. W takiej sytuacji wykorzystuje się inne metody łączenie, takie jak klej czy nity. Absolutnie każdy szanujący się zakład powinien być gotowy na taki scenariusz. W niektórych przypadkach da się zastąpić nity, na przykład zgrzewem, ale będzie to mało profesjonalne i może wpłynąć na efekt naprawy. Jeśli jednak jesteśmy już przy spawaniu. Trzeba powiedzieć sobie wprost: nie jest to metoda doskonała. Bardzo wysoka temperatura procesu sprawia, że stal się odwęgla. Dochodzi to przegrzania materiału, a przy tym do utlenienia wierzchniej warstwy, która w sposób wyjątkowy narażona jest na korozję. W takiej sytuacji, nawet najlepsze zabezpieczenie antykorozyjne nic nie da, ponieważ chemią z zewnątrz nie wpłyniemy na to co w środku. Czym natomiast byłaby praca blacharza, jeśli pozostawiałby po sobie niespodzianki w postaci korozji? Kiedy okazało się, że spawanie nie jest doskonałą metodą, bardzo szybko na ratunek przyszły inne metody spawania, których główną zaletą stała się dużo niższa temperatura. Lutospawanie, bo o niej mowa, to metoda, którą realizować można klasycznym migomatem, ale częściej wykonuje się to przy użyciu tiga. Precyzyjnie położony materiał daje bardzo kulturalną spoinę, która dzięki niższej temperaturze, nie pozostawia odwęglonej stali. Doświadczenia warsztatowe z lutospawaniem są bardzo pozytywne, gdyż często naprawiając dane poszycie widzimy, że właśnie w taki sposób ktoś wcześniej już naprawiał ten element i nie ma tam grama korozji. Lutospawanie zdecydowanie częściej wykorzystuje się w spawie ciągłym, tam gdzie powierzchnia łączenia dwóch stali jest duża, rzadziej w punktowym łączeniu. Producenci narzędzi blacharskich wymyślili również patent na fabryczne zgrzewy. Wyprodukowali do tego celu specjalne zgrzewarki kleszczowe, które pozwalają w jednym czasie zgrzać materiał z dwóch stron. Jeśli zdejmiecie uszczelkę z wnęki drzwi, to zaobserwować możecie charakterystyczne oczka co jakiś czas. Jest to właśnie fabryczny zgrzew, który realizowany jest za pomocą takiej właśnie zgrzewarki. Szybki, punktowy zgrzew to również metoda na bezpieczne połączenie dwóch materiałów. Powolne i szerokie zgrzewy migomatem to natomiast powód do pojawienia się korozji za jakiś czas. Nie zawsze możliwe jest wykorzystanie metody bezpiecznej, jednak największą przewagą klasycznego spawania jest jego moc, a w zasadzie wytrzymałość. Niskotemperaturowe lutospawanie nigdy nie będzie tak wytrzymałe, jak klasyczna praca migomatu i w sytuacjach słabego dostępu, potrzeby przegrzania grubszego materiału, migomat to jedyne słuszne rozwiązanie. 

Podsumowując: spawanie to nie zawsze korozja. Właściwie dobrana metoda łączenia dwóch stali i umiejętne jej wykorzystanie to gwarancja dobrze przeprowadzonej naprawy. Nie ma możliwości, aby w 100% uniknąć ryzyka korozji, ponieważ mimo doświadczenia, nie jesteśmy w stanie w pełni zapanować nad procesem spawania. Lutospawanie ma swoje zastosowanie i pozytywne strony. Spaw klasyczny jest natomiast dużo mocniejszy i ma zastosowanie tam, gdzie celem naprawy jest przetopienie dużo grubszej stali. 

MLP Serwis to profesjonalny zakład blacharsko-lakierniczy, który specjalizuje się w naprawach powypadkowych. W naszych kompetencjach jest również konserwacja podwozia czy polerowanie lakieru.

 Przeczytaj nasze inne artykuły

08 lutego 2024
Akcja serwisowa lub akcja przywoławcza, tak najczęściej...
06 lutego 2024
Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek nad olejem w Twoim aucie?
02 lutego 2024
W połowie 2023 roku dostaliśmy maila od naszego klienta, który...
03 października 2023
Logo firmy MLP Serwis Warszawa Mory
Płatności elektroniczne możesz zrealizować przez PayPal. pomoc drogowa Warszawa
W MLP Serwis zapłacisz kartą Master Card np. za pomoc drogowa 24h Warszawa
Można płacić kartą VISA w MLP Serwis Warszawa Mory Bezgotówkowa likwidacja szkód warszawa

MLP SERWIS

UL. POZNAŃSKA 4

05-850 MORY

TEL. 534 045 623

 

MLP SERWIS© 2021

Naprawy powypadkowe bemowo zatrudnia najlepszych blacharzy bemowo i lakierników bemowo