Reklamacja na cieniowane drzwi

MLP Serwis to profesjonalny zakład blacharsko-lakierniczy, który specjalizuje się w naprawach powypadkowych. W naszych kompetencjach jest również konserwacja podwozia czy polerowanie lakieru.

Ulica weryfikuje wszystkich lakierników i czasami mamy wrażenie, że na danym aucie coś poszło nie tak. Sąsiad oddał auto na małą naprawę błotnika z cieniowaniem drzwi, ale ten kolor tak jak by nie pasuje. Czy winą za wszystko należy obarczyć lakiernika? A może kolor został źle dobrany? Postaramy się w dzisiejszym artykule opisać cały proces i wyjaśnić te "oczywiste" dla nas mankamenty.

Każda naprawa lakiernicza związana jest z doborem lakieru. Lakiernik nie pozyskuje lakieru z gotowej "puszki", tylko zamawia go indywidualnie pod konkretne zlecenie. Za dobór koloru lakieru odpowiada kolorysta, czyli wykwalifikowany pracownik, którego zadaniem jest stworzenie takiej receptury lakieru, która w sposób maksymalny zbliży się do oryginału. Wykorzystuje się do tego celu urządzenie, zwane spektrofotometrem, które analizuje próbkę, a następnie proponuje kolor najbardziej zbliżony do oczekiwanego. Baza, czyli inaczej kolor, to mieszanina różnych pigmentów, które po wymieszaniu powinny dać finalny odcień. Zdarzają się kolory trudne, które wymagają więcej czasu i poświęcenie ze strony kolorysty, ponieważ musi on odmierzyć pigmenty w dziesiątych częściach grama. Zdarzają się też takie sytuacje, w których mimo małej potrzeby, należy zrobić więcej lakieru, aby w ogóle kolor wyszedł, z uwagi na brak możliwości zważenia jakiegoś pigmentu. No dobra, ale co z tymi drzwiami? Dlaczego kolor nie pasuje?

Przeczytaj nasze inne artykuły

29 maja 2024
Dlaczego lakier na zderzaku ma inny kolor?
08 lutego 2024
Akcja serwisowa lub akcja przywoławcza, tak najczęściej...
06 lutego 2024
Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek nad olejem w Twoim aucie?
20 kwietnia 2023

Nie jesteśmy autorami naprawy ze zdjęcia, jest to bowiem zdjęcie auta przypadkowo znalezionego w jednym z parkingów podziemnych. Dość długo analizowaliśmy sytuację i doszliśmy do pewnych wniosków. Otóż z jednej strony (strony użytkownika) można ten konkretny przypadek uznać za błąd lakierniczy i uznać, że naprawa kwalifikuje się do poprawki. Z drugiej zaś strony (strony lakiernika) wszystko poszło zgodnie z planem. Gdzie w takim razie leży problem?

Cieniowanie opisywaliśmy już w innym artykule. Opowiadaliśmy tam między innymi o tym, że cieniowanie służy "wygubieniu" się koloru na elemencie sąsiednim, aby przejście było łagodne, a całość sprawiała wrażenie naturalności. I wracając do naprawy ze zdjęcia: tu było dokładnie tak samo. Lakiernik cieniując sąsiedni element (w tym przypadku drzwi), zrobił pewne wypruszenie na poziomie 30% długości drzwi i całość zamknął lakierem BEZBARWNYM. Specjalnie napisaliśmy to drukowanymi literami, żebyście wiedzieli, że cały problem odbioru koloru przez nasze oczy jest właśnie w topie. No dobrze, ale lakier bezbarwny jest bezbarwny, więc jaki on ma wpływ na kolor, który widzimy?

Lakier bezbarwny jest bazbarwny, ale praw fizyki nie oszukamy. Bezbarwny top jest czymś w rodzaju soczewki, która szczególnie przy jasnych kolorach metalizowanych potrafi załamywać światło w sposób inny, niż na sąsiednim elemencie. Jak to wygląda praktycznie? Na końcówce drzwi przednich jest minimalnie więcej bezbarwnego niż na drzwiach tylnych. Spojrzenie na to z pewnego kąta daje efekt zmiany koloru. Jak spojrzymy na 2 elementy pod kątem prostym, czyli na wprost, oba kolory są identyczne. Jeśli już mamy teorie za sobą, to wróćmy do pytań z początku artykułu.

Czy jest to wada lakiernicza i kwalifikuje się na reklamację? Zdecydowanie nie. 

Czy można i warto to poprawić? Na pewno tak. W takiej sytuacji należałoby zrobić coś wbrew technologii i kosztorysom, a mianowicie skończyć lakier bezbarwny wcześniej, również z cieniowaniem, tak aby umożliwić w dziale detailingu spolerowanie tego przejścia. Z uwagi na dość skomplikowaną sytuację, rzadko się wykonuje taki manewr.

Jak widzicie, nie zawsze sytuacja na aucie jest taka oczywista. Czasami od nas specjalistów to również wymaga pewnego zastanowienia. Pamiętajcie zawsze, że zakład blacharsko-lakierniczy to nie fabryka. Tu pracują ludzie, operują chemią, a cały świat to jedna wielka fizyka. Zastanówcie się czasem dwa razy, zanim lakiernika nazwiecie parciarzem, a koloryste fajtłapą. 

Lakier srebrny to najtrudniejszy kolor na lakiernika i on naprawdę robi wszystko by wyjść z tego jak najlepiej :)

Wszystkiego dobrego, MLP Serwis.

Logo firmy MLP Serwis Warszawa Mory
Płatności elektroniczne możesz zrealizować przez PayPal. pomoc drogowa Warszawa
W MLP Serwis zapłacisz kartą Master Card np. za pomoc drogowa 24h Warszawa
Można płacić kartą VISA w MLP Serwis Warszawa Mory Bezgotówkowa likwidacja szkód warszawa

MLP SERWIS

UL. POZNAŃSKA 4

05-850 MORY

TEL. 534 045 623

 

MLP SERWIS© 2021

Naprawy powypadkowe bemowo zatrudnia najlepszych blacharzy bemowo i lakierników bemowo