Blacharstwo samochodowe to jedna z ciekawszych dziedzin naprawy pojazdów, którą zajmujemy się od samego początku. Ciągły rozwój techniki samochodowej sprawia, że bez solidnej wiedzy i dobrego sprzętu ciężko by było naprawić jakikolwiek samochód. Nasz zakład oferuje praktycznie wszystkie metody wykorzystywane we współczesnym blacharskie. Mało kto wie, że same narzędzia i sposób naprawy nie zmieniły się drastycznie na przestrzeni ostatnich 50 lat, jednak materiały i sposób zastosowanie tych materiałów to już "wyższa szkoła jazdy". Aktualne trendy motoryzacyjne dążą do zmniejszania wagi samochodu i wykorzystania czasami kilku materiałów do produkcji danego komponentu. To zdecydowanie utrudnia naprawę, szczególnie wtedy kiedy chodzi o bezpieczeństwo użytkownika.
Często w blacharstwie samochodowym spotkać się można z określeniami "ćwiartka", "podłoga", "dach" itp. Określenia te nabrały bardzo pejoratywnego charakteru, a wynika ono głównie z tego, że mało kto rozumie metodę naprawy i sposób zastosowanie wyżej wymienionych elementów do przeprowadzenia naprawy. Żeby blacharstwo samochodowe stało się proste i zrozumiałe, należy wyobrazić sobie, że nasze auto nie jest monolitem. Z reguły składa się z kilkudziesięciu lub kilkuset małych elementów, które są ze sobą na stałe połączone, nadając karoserii pewnych specyficznych cech takich kształt czy sztywność. Łączenie wielu mniejszych elementów w jedną całość następuje na zasadzie spawania, zgrzewania, nitowania, klejenia czy czasem kilku technik na raz. Zatem wykorzystanie słynnej "ćwiartki", to nic innego jak rozdzielenie jej na wiele mniejszych samodzielnych części, a następnie wstawienie w miejsce uszkodzonej, wykorzystując technikę producenta.
Zasadnym staje się pytanie, czy taka naprawa jest bezpieczna, a sam pojazd będzie jechał prosto?
Bez dwóch zdań to jedno z najczęstszych pytań, przed którymi zostajemy postawieni. Każda naprawa blacharska ma zawsze założony punkt wyjścia. Oznacza to, że przed przystąpieniem do zasadniczych prac blacharskich, należy pomierzyć auto i zdecydować, które elementy należy naprawić lub wymienić. Taki pomiar wykonuje się kilkukrotnie w przypadku bardziej złożonych prac. Technik pomiarowych jest wiele. Najpopularniejsze z nich to rama blacharska czy przymiar blacharski zwany cyrklem. Pomiar w wielu płaszczyznach daje nam 100% pewność, że naprawa przebiegnie pomyślnie, a auto na drodze będzie zachowywało się właściwie. Jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa: elementy uszkodzone, które w 100% odpowiadają za nasze bezpieczeństwo zawsze są wymieniane na nowe lub używane sprawne. Nie odtwarzamy uszkodzonych podłużnic lub belek, bo łatwiej i taniej jest wymienić je na nowe. Części natomiast należy podzielić na dwie główne grupy: konstrukcyjne i pomocnicze. Uszkodzenie części grupy konstrukcyjnej jest ryzykowne i nieopłacalne. Natomiast naprawa części grupy pomocniczej jest normalnym zjawiskiem i popularnym w świecie blacharskim. Części konstrukcyjne to te, które odpowiadają w głównej mierze za sztywność nadwozia i przenoszą największe naprężenia lub siłę uderzenia. Zaś części pomocnicze to te, które wspierają części konstrukcyjne lub zapewniają efekt wizualny (w tym mieszczą się poszycia błotników czy progów).
Czy organoleptycznie jesteśmy w stanie ocenić jakość naprawy blacharskiej?
Ocena wzrokowa nie jest w stanie odpowiedzieć nam na pytanie, czy naprawa została wykonana według sztuki. Jeśli mamy jakiekolwiek podejrzenia, że coś mogło pójść nie tak, lepiej temat skonsultować z blacharzem lub lakiernikiem. Jeśli natomiast to my stoimy przed naprawą blacharską, najlepiej oddać auto do zakładu rekomendowanego, do którego mamy zaufanie.
MLP SERWIS
UL. POZNAŃSKA 4
05-850 MORY
TEL. 534 045 623
MLP SERWIS© 2021