Lakiernictwo za "komuny",  a lakiernictwo dziś...

Pistolety lakiernicze używane kiedy i dziś. Artykuł MLP Serwis naprawy powypadkowe  Bemowo

Tak na dobrą sprawę zdjęcie artykułu sugeruje pewien tok myślowy...ale czy tak jest do końca? Czy dzisiaj lakieruje się w taki sam sposób? Czy jakość lakierowania jest taka sama? Co w lakiernictwie zmieniło się najbardziej? Dziś odpowiemy sobie na te wszystkie pytania.

Pistolet lakierniczy, który widzimy po lewej stronie to dzieło radzieckich inżynierów. Model ten pochodzi z lat 80' i dumnie służył w naprawach lakierniczych dla naszego dziadka. Polakierował pewnie setki samochodów i uratował nie jedno małżeństwo. No dobra, ale jak wygląda w praktyce lakierowanie takim cudem? 

Przeczytaj nasze inne artykuły

29 maja 2024
Dlaczego lakier na zderzaku ma inny kolor?
08 lutego 2024
Akcja serwisowa lub akcja przywoławcza, tak najczęściej...
06 lutego 2024
Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek nad olejem w Twoim aucie?
03 kwietnia 2021

Dawno dawno temu, kiedy większości z nas nie było na świecie, a na półkach był wyłącznie ocet, system komunistyczny nie znał takich pojęć jak: ekonomia, optymalizacja czy zarządzanie. Efektem czego powstawały przedziwne konstrukcje, które technologią odstawały od zachodniej części Europy. Identycznie sprawa wygląda z ww. pistoletem lakierniczym. Mało precyzyjny odlew aluminium, bardzo ciężki, niedokładnie wykonane kanały powietrzne, nieprecyzyjna dysza i brak szczelności...to tylko podstawowe wady pistoletów z tamtych lat. Głównymi problemami mimo wszystko był fakt, że bardzo dobry warsztat blacharsko-lakierniczy miał 2 pistolety na stanie, a te średnie tylko lub aż 1. Ten jeden pistolet z milionem wad musiał służyć to położenia szpachlówki natryskowej, podkładu akrylowego, bazy/koloru i jakiegoś topu. Pisząc ten artykuł, aż ciężko mi samemu uwierzyć, że takie duże wymagania były w stosunku do tego jednego pistoletu. No cóż...wracamy do PRL...za którym jeszcze nieliczni tęsknią. Radzieckie pistolety z lat 80' pracowały na "chorych" wartościach. 3-4 bary i 1000-1200l/min to podstawowe parametry pracy pistoletu z ZSRR. Konsekwencje były takie, że niska sprawność była nadrabiane przed duże parametry powietrza, przez co ponad 60% tego co wydobywało się z pistoletu lądowało w eter, zamiast na element lakierowany. Ekologia i troska o środowisko to również w tym przypadku terminy nieznane. Brak kontroli nad parametrami pracy i oszczędność w materiałach kończyły się niską jakością naprawy.

Ktoś jednak postanowił to wszystko zmienić. Lata 90' pozwolił wpłynąć nowym rozwiązaniom do Europy wschodniej i od tego czasu technologia napraw nieprzerwanie idzie tylko do góry. Materiały i sprzęt jest zdecydowanie tańszy. Dziś zwykły zakład lakierniczy ma 4-5 pistoletów, a nasz ma nawet z 12 :). Jeden od podkładu, drugi od epoksydu, trzeci od zaprawek, a czwarty do bezbarwnego. Jeszcze inny do nauki dla młodszych lakierników. Każdy pistolet służy do innej pracy. Wszystko po to by pracę wykonywać maksymalnie szybko, maksymalnie dobrze i maksymalnie oszczędnie, w trosce o portfel klienta i środowisko. W innym naszym artykule pisaliśmy o standardach lakierniczych - naprawdę warto przeczytać ten artykuł.

Pistolet po prawej to jeden z topowych modeli, który wykorzystujemy wyłącznie do lakieru bezbarwnego. Niesamowicie lekki, bardzo dobry jakościowo, precyzyjnie odlany. Ten pistolet jest przygotowany do pracy z kilkoma głowicami, w zależności od potrzeb. W aktualnej konfiguracji pracuje na 2 barach i 340-360l/min. Jak porównamy te wartości to radzieckiego odpowiednika, to włos się na głowie jeży :). Praktycznie jeden pistolet z lat 80' zabiera tyle powietrza co 3 współczesne pistolety. Na dodatek jego atomizacja to ponad 90%, oznacza to że tylko 10% aplikacji idzie w eter. 

Celem naszego artykułu było pokazanie, że lakiernictwo się zmienia. Zakłady naprawcze odnotowały ogromny rozwój po upadku "komuny". Zaczerpnięcie technologii z zachodu jest bardzo pozytywnym zjawiskiem. Odpowiadając na kluczowe pytania, lakierowanie dzisiaj jest:

1) Łatwiejsze - mamy większy wpływ na pracę sprzętu lakierniczego,

2) Tańsze - materiały i sprzęt z zachodu jest dostępny dla każdego, 

3) Lepszej jakości - nowoczesny sprzęt pozwala na lepszą jakość lakierowania,

4) Bardziej ekologiczne - mniej odpadów trafia do środowiska,

5) Bardziej precyzyjne - na rynku jest wiele pistoletów, z różnym zastosowaniem.

 

Dziękujemy Wam za ten czas poświęcony na przeczytanie naszego artykułu. Mamy nadzieje, że dowiedzieliście się z niego jak najwięcej. Gdyby mimo wszystko był ktoś kto chciałby się dowiedzieć więcej, na przykład o technologii napraw lub wykorzystaniu innych technik lakierniczych, zapraszamy do kontaktu lub odwiedzenia nas w zakładzie.

 

MLP Serwis - naprawy powypadkowe Warszawa Bemowo

Logo firmy MLP Serwis Warszawa Mory
Płatności elektroniczne możesz zrealizować przez PayPal. pomoc drogowa Warszawa
W MLP Serwis zapłacisz kartą Master Card np. za pomoc drogowa 24h Warszawa
Można płacić kartą VISA w MLP Serwis Warszawa Mory Bezgotówkowa likwidacja szkód warszawa

MLP SERWIS

UL. POZNAŃSKA 4

05-850 MORY

TEL. 534 045 623

 

MLP SERWIS© 2021

Naprawy powypadkowe bemowo zatrudnia najlepszych blacharzy bemowo i lakierników bemowo