Lakiernictwo za "komuny",  a lakiernictwo dziś...

Pistolety lakiernicze używane kiedy i dziś. Artykuł MLP Serwis naprawy powypadkowe  Bemowo

Tak na dobrą sprawę zdjęcie artykułu sugeruje pewien tok myślowy...ale czy tak jest do końca? Czy dzisiaj lakieruje się w taki sam sposób? Czy jakość lakierowania jest taka sama? Co w lakiernictwie zmieniło się najbardziej? Dziś odpowiemy sobie na te wszystkie pytania.

Pistolet lakierniczy, który widzimy po lewej stronie to dzieło radzieckich inżynierów. Model ten pochodzi z lat 80' i dumnie służył w naprawach lakierniczych dla naszego dziadka. Polakierował pewnie setki samochodów i uratował nie jedno małżeństwo. No dobra, ale jak wygląda w praktyce lakierowanie takim cudem? 

Przeczytaj nasze inne artykuły

24 września 2024
W naszej kochanej ojczyźnie, nauczyliśmy się już...
11 września 2024
Kia Sportage, która do nas wtedy przyjechała, była bardzo świeżym autem z niewielkim przebiegiem. Atrakcyjna cena na pewno była pewnym wabikiem, który w ogromnym stopniu zdecydował o kupnie właśnie tego
03 września 2024
Na co należy uważać zaraz po lakierowaniu?
03 kwietnia 2021

Dawno dawno temu, kiedy większości z nas nie było na świecie, a na półkach był wyłącznie ocet, system komunistyczny nie znał takich pojęć jak: ekonomia, optymalizacja czy zarządzanie. Efektem czego powstawały przedziwne konstrukcje, które technologią odstawały od zachodniej części Europy. Identycznie sprawa wygląda z ww. pistoletem lakierniczym. Mało precyzyjny odlew aluminium, bardzo ciężki, niedokładnie wykonane kanały powietrzne, nieprecyzyjna dysza i brak szczelności...to tylko podstawowe wady pistoletów z tamtych lat. Głównymi problemami mimo wszystko był fakt, że bardzo dobry warsztat blacharsko-lakierniczy miał 2 pistolety na stanie, a te średnie tylko lub aż 1. Ten jeden pistolet z milionem wad musiał służyć to położenia szpachlówki natryskowej, podkładu akrylowego, bazy/koloru i jakiegoś topu. Pisząc ten artykuł, aż ciężko mi samemu uwierzyć, że takie duże wymagania były w stosunku do tego jednego pistoletu. No cóż...wracamy do PRL...za którym jeszcze nieliczni tęsknią. Radzieckie pistolety z lat 80' pracowały na "chorych" wartościach. 3-4 bary i 1000-1200l/min to podstawowe parametry pracy pistoletu z ZSRR. Konsekwencje były takie, że niska sprawność była nadrabiane przed duże parametry powietrza, przez co ponad 60% tego co wydobywało się z pistoletu lądowało w eter, zamiast na element lakierowany. Ekologia i troska o środowisko to również w tym przypadku terminy nieznane. Brak kontroli nad parametrami pracy i oszczędność w materiałach kończyły się niską jakością naprawy.

Ktoś jednak postanowił to wszystko zmienić. Lata 90' pozwolił wpłynąć nowym rozwiązaniom do Europy wschodniej i od tego czasu technologia napraw nieprzerwanie idzie tylko do góry. Materiały i sprzęt jest zdecydowanie tańszy. Dziś zwykły zakład lakierniczy ma 4-5 pistoletów, a nasz ma nawet z 12 :). Jeden od podkładu, drugi od epoksydu, trzeci od zaprawek, a czwarty do bezbarwnego. Jeszcze inny do nauki dla młodszych lakierników. Każdy pistolet służy do innej pracy. Wszystko po to by pracę wykonywać maksymalnie szybko, maksymalnie dobrze i maksymalnie oszczędnie, w trosce o portfel klienta i środowisko. W innym naszym artykule pisaliśmy o standardach lakierniczych - naprawdę warto przeczytać ten artykuł.

Pistolet po prawej to jeden z topowych modeli, który wykorzystujemy wyłącznie do lakieru bezbarwnego. Niesamowicie lekki, bardzo dobry jakościowo, precyzyjnie odlany. Ten pistolet jest przygotowany do pracy z kilkoma głowicami, w zależności od potrzeb. W aktualnej konfiguracji pracuje na 2 barach i 340-360l/min. Jak porównamy te wartości to radzieckiego odpowiednika, to włos się na głowie jeży :). Praktycznie jeden pistolet z lat 80' zabiera tyle powietrza co 3 współczesne pistolety. Na dodatek jego atomizacja to ponad 90%, oznacza to że tylko 10% aplikacji idzie w eter. 

Celem naszego artykułu było pokazanie, że lakiernictwo się zmienia. Zakłady naprawcze odnotowały ogromny rozwój po upadku "komuny". Zaczerpnięcie technologii z zachodu jest bardzo pozytywnym zjawiskiem. Odpowiadając na kluczowe pytania, lakierowanie dzisiaj jest:

1) Łatwiejsze - mamy większy wpływ na pracę sprzętu lakierniczego,

2) Tańsze - materiały i sprzęt z zachodu jest dostępny dla każdego, 

3) Lepszej jakości - nowoczesny sprzęt pozwala na lepszą jakość lakierowania,

4) Bardziej ekologiczne - mniej odpadów trafia do środowiska,

5) Bardziej precyzyjne - na rynku jest wiele pistoletów, z różnym zastosowaniem.

 

Dziękujemy Wam za ten czas poświęcony na przeczytanie naszego artykułu. Mamy nadzieje, że dowiedzieliście się z niego jak najwięcej. Gdyby mimo wszystko był ktoś kto chciałby się dowiedzieć więcej, na przykład o technologii napraw lub wykorzystaniu innych technik lakierniczych, zapraszamy do kontaktu lub odwiedzenia nas w zakładzie.

 

MLP Serwis - naprawy powypadkowe Warszawa Bemowo

Logo firmy MLP Serwis Warszawa Mory

MLP SERWIS

UL. POZNAŃSKA 4

05-850 MORY

TEL. 534 045 623

 

MLP SERWIS© 2021

Naprawy powypadkowe bemowo zatrudnia najlepszych blacharzy bemowo i lakierników bemowo