MLP Serwis to profesjonalny zakład blacharsko-lakierniczy, który specjalizuje się w naprawach powypadkowych. W naszych kompetencjach jest również konserwacja podwozia czy polerowanie lakieru.

Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że profilaktyka jest lepsza od leczenia. Zarówno w przypadku ludzkiego zdrowia jak i stanu technicznego pojazdów, należy dbać o właściwą kondycję elementów konstrukcyjnych (narządów wewnętrznych). W przypadku samochodów, tą częścią konstrukcyjną jest podwozie. Ta ważna, choć często pomijana część pojazdu stanowi podstawę każdego współczesnego pojazdu. Mimo, iż nowoczesne auta nie mają budowy ramowej, to w dalszym ciągu sztywność nadwozia będzie zależała od największych elementów, w tym od podłogi. Czy konserwacja podwozia uchroni Twój pojazd przed zniszczeniem?

Korozja dotyka wszystkie elementy samochodu, które wykonane są ze stali. Ten proces, choć powolny to bardzo skuteczny w działaniu, sprawia że metal "zamienia się" w swój wyjściowy stan występujący np. w rudach. I choć proces ten jest nieodwracalny to współczesna technika motoryzacyjna robi wszystko by ten proces zatrzymać, a na pewno skutecznie spowolnić.

Podczas popularnych prac blacharskich jest wiele sytuacji, w których można popełnić błąd. Wyłącznie od kompetencji zakładu zależy jakość takiej naprawy i późniejsze konsekwencje. Zobacz na co należy zwrócić uwagę podczas prac blacharskich, aby unikać korozji w przyszłości!

Przeczytaj nasze inne artykuły

08 lutego 2024
Akcja serwisowa lub akcja przywoławcza, tak najczęściej nazywa się proces, który polega na przeprowadzeniu przez ASO, pewnych operacji lub czynności w aucie, aby uniknąć nieprzewidzianej awarii spowodowanej wadą fabryczną. Akcja
06 lutego 2024
Od kiedy motoryzacja jest obecna w naszym życiu, nie milknie temat serwisu i wymiany oleju w silniku. W prawdzie zalecenia producentów samochodów dotyczące interwałów serwisowych mogą doprowadzić do mdłości, jednak
02 lutego 2024
W połowie 2023 roku dostaliśmy maila od naszego klienta, który zapytał o możliwość naprawy blacharsko-lakierniczej swojego Zhidou D2S. Oczywistym było nasze zakłopotanie, bo po raz pierwszy w ogóle słyszeliśmy nazwę

BLOG

04 marca 2023

CO ROBI ZAKŁAD BLACHARSKO-LAKIERNICZY BY UNIKAĆ KOROZJI?

Mimo obszerności tematu, spróbujemy w kilku zdaniach podsumować wszystko to na co ma wpływ blacharz, aby po wykonanej pracy, auto nie zmagało się z korozją, a serwis nie miał reklamacji.

Przy źle wykonanej pracy blacharskiej, już po 4-6 miesiącach korozja daje o sobie znać. Zasadniczo tylko od blacharza zależy czy będzie to za kilka czy za kilkadziesiąt miesięcy, a może nigdy? Poznaj techniki jakie stosuje się we współczesnym blacharstwie.

Pierwszy podstawowy aspekt to warunki pracy. Może nie brzmi to jakoś spektakularnie, jednak dbanie o miejsce pracy, odgrywa zasadniczą rolę w kontekście korozji. Wykonywanie nawet najpiękniejszych prac blacharskich w wolnostojącym garażu bez wentylacji z wysoką wilgotnością na poziomie 60-70% zdane jest na porażkę. Tak wysoka wilgotność już na etapie prac blacharskich doprowadza do mikrokorozji, których nie usunie żaden inhibitor, żaden podkład, ani żadna farba. Po prostu produkuje się już "uszkodzony" materiał. Dlatego jeśli zależy wam na dobrej robocie, unikajcie tanich napraw w "garażu u Staśka".

Czystość i higiena powierzchni, na której pracuje blacharz to drugi istotny element. Wyłącznie profesjonalna chemia techniczna jest w stanie usunąć oleje, smary i sylikony z obszaru roboczego. Innymi słowy: nie jesteśmy w stanie kupić w popularnej sieciówce takiej chemii, która przygotuje nam metal do dalszych prac lakierniczych czy konserwacyjnych. Jest ona stety zarezerwowana dla profesjonalistów.

Trzeci ważny aspekt to sprzęt. Tak jak nie ma róży bez kolców, tak nie ma prac blacharskich bez solidnej spoiny. Technik łączenia elementów metalowych jest wiele. Od najpopularniejszego spawania mig-matem czy tigiem, przez lutospawanie, kończąc na bardzo zaawansowanym wykorzystaniu wielokomponentowych klei. Dzisiejsze blacharstwo co raz częściej odchodzi od klasycznego spawania, na poczet klejów, celem uniknięcia przegrzania materiału. Najmądrzejsi tego świata długo się zastanawiali, dlaczego miejscem największej korozji były spoiny wykonany przy pomocy mig-matu. Okazało się, że miejsce łączenia dwóch materiałów (spoina) było bardzo mocno przegrzane, w wyniku czego stal się odwęgliła. Bardzo szybko na ratunek przyszły inne techniki w tym kleje. Klej jako spoina jest materiałem praktycznie doskonałym. Jest bardzo prosta w aplikacji, bez trudu daje się obrabiać, można ją także lakierować. Schnie w prawdzie długo (nawet 24h), jednak to nie stanowi większego problemu. Klej ma zasadniczo jedną wadę i jest nią cena. Materiał potrzebny na wklejenie poszycia progu w średniej wielkości aucie, kosztuje nawet 750zł. (stan na 03/23). Jak się okazuje, jeśli pieniądze nie stanowią dla klienta wyzwania, możliwości walki z korozją są ogromne.

Czwarty aspekt to grunt. Wiele prac blacharskich kończy się na odpowiednim podkładzie. Z reguły są to epoksydy, jednak przy bardziej zaawansowanej korozji bywa to inhibitor korozji. Często przy nieco bardziej skomplikowanych pracach stosuje się podkład czasowy, który pozwala w niezmienionym wręcz stanie blacharskim zachować metal, do czasu podjęcia prac lakierniczych. Podkład czasowy ma z reguły żywotność na poziomie 2-3 miesięcy i stosuje się go wyłącznie przy renowacjach starych aut. 

Piąty i ostatni aspekt to konserwacja podwozia. Każdy szanujący się zakład blacharsko-lakierniczy, który dokonuje naprawy blacharskiej powinien zakonserwować miejsce naprawy. Konserwacja podwozia nigdy nie jest wieczna i należy ją odnawiać. Niezależnie od stanu pojazdu, zabezpieczenie antykorozyjne powinno się odnawiać co 12-18 miesięcy. Odległości czasowe pomiędzy kolejnymi zabezpieczeniami ustala się indywidualnie, stosownie do stanu powierzchni, którą zabezpieczamy.

No dobra. Powiedzieliśmy w zasadzie wszystko o tym, co zakład może zrobić w zakresie prac blacharskich aby zminimalizować lub wyeliminować korozję. Jednak najważniejsze dopiero przed nami. Jesteśmy już kilkanaście miesięcy po naprawie blacharskiej lub nigdy nie wykonywaliśmy żadnych prac blacharskich, jak w takim razie podejść do tematu zabezpieczenia?. Profilaktyka w postaci czasowej konserwacji nadwozia i podwozia to zabieg, który obowiązkowo musi być wykonywany w każdym aucie. Pamiętajmy, że szczególnie na podwozie auta działają bardzo niekorzystane warunki, które powoli degradują konserwację, odsłaniając powierzchnie metalowe. Auta fabrycznie nowe posiadają jakieś znikome ilości zabezpieczenia, jednak z doświadczenia wiemy, że nie są one na tyle wystarczające, by wytrzymać lata.

 

Jak zachować się w przypadku aut nowych?

Z jakim kosztem należy się liczyć w przypadku konserwacji podwozia auta nowego?

Nowe auta mają taką przewagę nad autami używanymi, że ich podwozie powinno być w 100% zdrowe, wolne od korozji. Najczęstszym i najskuteczniejszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest aplikacja powłok na bazie wosków. Jest ona bezbarwna, ekologiczna i szybka w aplikacji. Konserwacja woskiem nie wyklucza gwarancji producenta, która przy stosunkowo nowym aucie ma ogromne znaczenia. Proces konserwacji rozpoczynamy klasycznie od mycia podwozia chemią zasadową, a następnie przechodzimy do aplikacji wosków. Proces takiej aplikacji, wraz z demontażem wszystkich wymaganych elementów, trwa od 3 do 5 godzin. Czy ten wosk jest coś warty? Zdecydowanie tak. Mimo swojej cienkiej i bezbarwnej warstwy, daje naprawdę przyzwoitą odporność mechaniczną (trzeba się bardzo postarać by uszkodzić ją np. paznokciem), a na dodatek wzorowo odpycha wodę i sól. Jedynym wrogiem wosków są wysokie temperatury, które w bardzo ekstremalnych warunkach potrafią je rozpuścić. W polskich warunkach nie ma tego zagrożenia, ponieważ średnia roczna temperatura jest stosunkowo niska. Choć o tym nie rozpisujemy się zanadto, to zawsze przeprowadzamy konserwację profili zamkniętych - i stosujemy ją identycznie niezależnie od techniki zabezpieczenia podwozia. Podstawowe zabezpieczenie podwozia ekologicznym woskiem to wydatek od 450 do 650zł.

 

Co zrobić przy aucie używanym?

Ile kosztuje konserwacja podwozia w aucie używanym?

Z doświadczenia zawodowego wiemy, że tylko kilka procent użytkowników samochodów wie w jakim stanie jest podwozie ich samochodów. Najczęściej dowiadują się o złym stanie podwozia w momencie negatywnego wyniku badania technicznego, jednak wtedy jest już za późno na konserwację. Jeśli jesteś użytkownikiem używanego kilkuletniego auta, powinieneś skonsultować stan podwozia swojego auta z godnym polecenia zakładem blacharsko-lakierniczym. Wyłącznie od stanu podwozia zależeć będzie forma konserwacji, długość jej przeprowadzania i koszty. Nie da się w jednoznaczny sposób określić co należy zrobić i ile to będzie kosztować, ponieważ każdy przypadek jest inny. Ten inny przypadek oznacza wielkość podwozia, jej stan oraz historia napraw. Przyjęło się, że taka podstawowa forma zabezpieczenie antykorozyjnego (bez dodatkowych udziwnień) rozpoczyna się od 800-900zł. W skład podstawowego zabezpieczenia wchodzi oczywiści mycie środkami zasadowymi, usuwanie wolnej korozji, podkład epoksydowy lub inhibitor korozji oraz top, czyli powłoka bitumiczna. Wariantów i opcji jest prawdopodobnie tyle, ile dzisiaj możliwości doposażenia nowego Mercedesa, więc tylko od fantazji klienta zależeć będzie z jakich etapów będzie się składał ten proces oraz ile będzie kosztował.

 

Jak dbać o podwozie w aucie, które było już naprawiane?

Konserwacja podwozia w przypadku aut już wcześniej naprawianych nie zmienia się w diametralny sposób. Do tematu podchodzimy w sposób identyczny, choć profilaktycznie należy zwrócić uwagę na obszary, które były wcześniej naprawiane. Dokładna rewizja pracy blacharza pozwala dość precyzyjnie ocenić jej jakość na przestrzeni czasu i ewentualnie zastosować środki, które podtrzymają jej efekt na dłużej. 

 

Konserwacja podwozia - kiedy?

Tak naprawdę przebieg procesu konserwacyjnego zależy od temperatury i wilgotności. Niska temperatura oraz duża wilgotność nie są sprzymierzeńcami dobrego zabezpieczenia antykorozyjnego. Dlatego po wielu latach prac doszliśmy do wniosku, że najlepszym okresem na takie zabiegi są miesiące od kwietnia do października. Niska wilgotność i dość wysoka temperatura pozwalają skróci czas zabezpieczenia nawet 4 krotnie, bez utraty jakości. Pamiętajmy, że część preparatów nie ma w sobie utwardzacza chemicznego, a wyłącznie rozcieńczalnik, który musi wyparować.

Mamy nadzieje, że w jasny i przejrzysty sposób przedstawiliśmy Państwu proces zabezpieczenia antykorozyjnego. Liczymy, że dzięki takim artykułom, nasi klienci będą bardziej świadomi stanu technicznego swoich pojazdów. Dobra i regularna profilaktyka pozwoli zaoszczędzić sporych wydatków w przyszłości.

MLP SERWIS.

 

Konserwacja podwozia - na to Cię stać!

Logo firmy MLP Serwis Warszawa Mory
Płatności elektroniczne możesz zrealizować przez PayPal. pomoc drogowa Warszawa
W MLP Serwis zapłacisz kartą Master Card np. za pomoc drogowa 24h Warszawa
Można płacić kartą VISA w MLP Serwis Warszawa Mory Bezgotówkowa likwidacja szkód warszawa

MLP SERWIS

UL. POZNAŃSKA 4

05-850 MORY

TEL. 534 045 623

 

MLP SERWIS© 2024

Naprawy powypadkowe bemowo zatrudnia najlepszych blacharzy bemowo i lakierników bemowo