Kiedy można lakierować w systemie SMART?

MLP Serwis to profesjonalny zakład blacharsko-lakierniczy, który specjalizuje się w naprawach powypadkowych. W naszych kompetencjach jest również konserwacja podwozia czy polerowanie lakieru.

Lakierowanie smart to naprawa lakiernicza, której...

celem jest wyłącznie częściowe lakierowanie danego elementu. Domeną prawdziwego smarta jest wykonanie naprawy na aucie, bez konieczność demontażu poszczególnych elementów, a jedynie maskując obszary niezwiązane z naprawę. Lakierowanie smart przeżywa aktualnie swój renesans i jest zupełnie zrozumiałe, w końcu chodzi tu o to by zaoszczędzić nasze pieniądze. Internet pełen jest filmików prezentujących metodę smart, i nie było by w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że technika ta jest stosowana bezmyślnie, na każdy element i każdy lakier. I nawet jeśli w kadrze naszego aparatu wygląda to przyzwoicie, to w rzeczywistości można mieć do tej roboty dużo wątpliwości. Lakiernicy znają powyższą technikę od dawien dawna i zdarza się, że korzystają z tej metody bardzo często, jednak nauczeni doświadczeniem wiedzą, że musi zajść kilka ważnych przesłanek by lakierowanie "siadło". Jakie warunki musi spełnić element by móc wykorzystać lakierowanie smart? Naprawa lakiernicza jest dobra wtedy, kiedy jest nieuchwytna dla oka - w końcu lakiernictwo to jedna wielka sztuka oszustwa :). A jeśli tak serio spojrzymy na temat częściowego lakierowania, to okaże się, że nie jest to takie proste i nie zawsze można to zastosować.

O to 5 warunków, które musi spełnić obszar, aby wykonać naprawę smart!

Przeczytaj nasze inne artykuły

08 lutego 2024
Akcja serwisowa lub akcja przywoławcza, tak najczęściej...
06 lutego 2024
Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek nad olejem w Twoim aucie?
02 lutego 2024
W połowie 2023 roku dostaliśmy maila od naszego klienta, który...
24 kwietnia 2023

 1. Kolor

Kwestia koloru jest najważniejszym kryterium. Im kolor jest jaśniejszy, tym naprawa okazuje się prostsza. I na odwrót. Najłatwiej lakieruje się w tej metodzie elementy jasne, metalizowane, najtrudniej oczywiście ciemne solidowe. Dlaczego tak się dzieje? Otóż domieszki metaliczne bardzo silnie wpływają na odbiór powierzchni. Niejednokrotnie zdarza się, że sam kolor potrafi zdeformować kształt i sami nie jesteśmy w stanie ocenić obiektywnie danego przetłoczenia czy załamania. Kolory pozbawione dodatków metalicznych są "płaskie". Wyraźnie wskazują na każdą deformację i możliwość oceny kształtu. Czy dla koloru ciemnego niemetalizowanego jest to niewykonalne? Absolutnie nie, ale na pewno będzie to trudne.

2. Kształt

Kryterium numer dwa jest kształt. Bardziej wymagający kolor, zawsze będzie wymagał w smarcie odpowiedniego kształtu, który pozwoli niepostrzeżenie wtopić nowy lakier w starą powłokę. Każde przetłoczenie, fazka czy deformacja będą bardzo pomocne dla lakiernika, w końcu chodzi tu o to by naprawa była niewidoczna gołym okiem. Pamiętaj, że kształt elementu nie jest ostatecznym kryterium przy naprawie smart, jednak jest tu kluczowy.

3. Konstrukcja elementu

Czysto teoretycznie naprawa smart powinna się odbyć na aucie, bez demontażu elementów karoserii. I o ile maskowanie niepotrzebnych kratek czy wlotów załatwia sprawę, o tyle nie zawsze jest to możliwe i wtedy wymagany jest demontaż np. zderzaka czy błotnika. Mija się to wtedy z celem, ponieważ dochodzi ludzka praca, która także kosztuje. Pamiętać należy, że prace około lakiernicze to często 30-40% całej naprawy, więc lakierowanie smart z demontażem zderzaka, to tak naprawdę fanaberia, a nie okazja na zaoszczędzenie kilkuset złotych.

4. Powłoki ochronne

Współczesne auta często uzbrojone są w powłoki ceramiczne lub kwarcowe. Ich celem jest podniesienie walorów estetycznych auta, ale także zabezpieczenie lakieru przed uszkodzeniami mechanicznymi. Ich aplikacja jest solidną przeszkodą dla lakiernika, ponieważ obszar pracy powinien być wolny od każdej trwałej formy zabezpieczającej lakier. W przypadku kiedy cały element pokryty jest powłoką zabezpieczającą, lakierowanie smart może nie być wykonalne.

5. Stare uszkodzenia

Często wykonując naprawę smart, poza uszkodzeniem zasadnicznym, usuwamy również inne, drobniejsze uszkodzenia np. odpryski. Przygotowując powierzchnie pod aplikację lakieru, z góry ustalamy obszar pracy. Kiedy cały element ma mnóstwo niedoskonałości, trudne i niejednoznaczne staje się określenie miejsca pracy, bo tak naprawdę nie ma dobrego zakończenia lub kolor kończymy na tyle wcześnie, by w późniejszym etapie pokryć lakierem bezbarwnym różne odpryski czy rysy. Lakierowanie takiego elementu w formie smart, przypomina trochę posprzątanie brudnego pokoju tylko w pewnej części, a tak naprawdę cały nadaje się do sprzątania - czyli zupełnie bez sensu.

Podsumowując: technika smart jest obecna we współczesnym lakiernictwie i lakiernicy chętnie z niej korzystają. Poziom smartów w Polsce jest wysoki, jednak pamiętajmy o tym, że do tego celu musi być element, który spełnia szereg warunków. Nie można jednoznacznie powiedzieć, że każdy zderzak, czy każdy błotnik się do tego nadaje, bo byłaby to nieprawda. Zachęcamy każdego zainteresowanego do zdecydowanie głębszej analizy tematu, ponieważ lakierować należy z głową.

MLP Serwis

 

 

 

Logo firmy MLP Serwis Warszawa Mory
Płatności elektroniczne możesz zrealizować przez PayPal. pomoc drogowa Warszawa
W MLP Serwis zapłacisz kartą Master Card np. za pomoc drogowa 24h Warszawa
Można płacić kartą VISA w MLP Serwis Warszawa Mory Bezgotówkowa likwidacja szkód warszawa

MLP SERWIS

UL. POZNAŃSKA 4

05-850 MORY

TEL. 534 045 623

 

MLP SERWIS© 2021

Naprawy powypadkowe bemowo zatrudnia najlepszych blacharzy bemowo i lakierników bemowo