Naprawa lakiernicza jest dobra wtedy, kiedy jest nieuchwytna dla oka - w końcu lakiernictwo to jedna wielka sztuka oszustwa :). A jeśli tak serio spojrzymy na temat częściowego lakierowania, to okaże się, że nie jest to takie proste i nie zawsze można to zastosować.
O to 5 warunków, które musi spełnić obszar, aby wykonać naprawę smart!
BLOG
1. Kolor
Kwestia koloru jest najważniejszym kryterium. Im kolor jest jaśniejszy, tym naprawa okazuje się prostsza. I na odwrót. Najłatwiej lakieruje się w tej metodzie elementy jasne, metalizowane, najtrudniej oczywiście ciemne solidowe. Dlaczego tak się dzieje? Otóż domieszki metaliczne bardzo silnie wpływają na odbiór powierzchni. Niejednokrotnie zdarza się, że sam kolor potrafi zdeformować kształt i sami nie jesteśmy w stanie ocenić obiektywnie danego przetłoczenia czy załamania. Kolory pozbawione dodatków metalicznych są "płaskie". Wyraźnie wskazują na każdą deformację i możliwość oceny kształtu. Czy dla koloru ciemnego niemetalizowanego jest to niewykonalne? Absolutnie nie, ale na pewno będzie to trudne.
2. Kształt
Kryterium numer dwa jest kształt. Bardziej wymagający kolor, zawsze będzie wymagał w smarcie odpowiedniego kształtu, który pozwoli niepostrzeżenie wtopić nowy lakier w starą powłokę. Każde przetłoczenie, fazka czy deformacja będą bardzo pomocne dla lakiernika, w końcu chodzi tu o to by naprawa była niewidoczna gołym okiem. Pamiętaj, że kształt elementu nie jest ostatecznym kryterium przy naprawie smart, jednak jest tu kluczowy.
3. Konstrukcja elementu
Czysto teoretycznie naprawa smart powinna się odbyć na aucie, bez demontażu elementów karoserii. I o ile maskowanie niepotrzebnych kratek czy wlotów załatwia sprawę, o tyle nie zawsze jest to możliwe i wtedy wymagany jest demontaż np. zderzaka czy błotnika. Mija się to wtedy z celem, ponieważ dochodzi ludzka praca, która także kosztuje. Pamiętać należy, że prace około lakiernicze to często 30-40% całej naprawy, więc lakierowanie smart z demontażem zderzaka, to tak naprawdę fanaberia, a nie okazja na zaoszczędzenie kilkuset złotych.
4. Powłoki ochronne
Współczesne auta często uzbrojone są w powłoki ceramiczne lub kwarcowe. Ich celem jest podniesienie walorów estetycznych auta, ale także zabezpieczenie lakieru przed uszkodzeniami mechanicznymi. Ich aplikacja jest solidną przeszkodą dla lakiernika, ponieważ obszar pracy powinien być wolny od każdej trwałej formy zabezpieczającej lakier. W przypadku kiedy cały element pokryty jest powłoką zabezpieczającą, lakierowanie smart może nie być wykonalne.
5. Stare uszkodzenia
Często wykonując naprawę smart, poza uszkodzeniem zasadnicznym, usuwamy również inne, drobniejsze uszkodzenia np. odpryski. Przygotowując powierzchnie pod aplikację lakieru, z góry ustalamy obszar pracy. Kiedy cały element ma mnóstwo niedoskonałości, trudne i niejednoznaczne staje się określenie miejsca pracy, bo tak naprawdę nie ma dobrego zakończenia lub kolor kończymy na tyle wcześnie, by w późniejszym etapie pokryć lakierem bezbarwnym różne odpryski czy rysy. Lakierowanie takiego elementu w formie smart, przypomina trochę posprzątanie brudnego pokoju tylko w pewnej części, a tak naprawdę cały nadaje się do sprzątania - czyli zupełnie bez sensu.
Podsumowując: technika smart jest obecna we współczesnym lakiernictwie i lakiernicy chętnie z niej korzystają. Poziom smartów w Polsce jest wysoki, jednak pamiętajmy o tym, że do tego celu musi być element, który spełnia szereg warunków. Nie można jednoznacznie powiedzieć, że każdy zderzak, czy każdy błotnik się do tego nadaje, bo byłaby to nieprawda. Zachęcamy każdego zainteresowanego do zdecydowanie głębszej analizy tematu, ponieważ lakierować należy z głową.
MLP Serwis
MLP SERWIS
UL. POZNAŃSKA 4
05-850 MORY
TEL. 534 045 623
MLP SERWIS© 2021