Temat doboru właściwego oleju zaczniemy od pewnego rysu historycznego, gdyż uważamy, że jest on niezbędny do pełnego zrozumienia omawianego tematu. Producenci aut od kilkunastu lat muszą zmagać się z wymogami rynku motoryzacyjnego, tworząc co raz bardziej ekologiczne silniki, których zadaniem jest emitowanie co raz mniejszych ilości CO2. Uzbrajają tym samym silniki w dodatkowy osprzęt czy filtry oraz wpływają na co raz doskonalszą konstrukcję jednostek napędowych. Silniki stają się lżejsze, ich pojemność spada, rośnie natomiast moc. Fizyka w tym temacie jest nieubłagana. Każdy silnik spalinowy musi oddawać ciepło, pokonywać tarcie i zapewniać smarowania do wszystkich ruchomych elementów. Ten wzrost stosunku mocy do pojemności zwany downsizingiem jest powszechny. Ma to oczywiście swoich zwolenników, ale i gorzkich przeciwników. Jedni twierdzą, że to fajnie jak duża moc generowana jest z małej pojemności, drudzy winszują problemy w przyszłości. Tak czy siak, każdy z nas jest niejako świadkiem takiego obrotu rzeczy, korzystając na co dzień ze współczesnej motoryzacji. Pokłosiem tych zmian są bardzo ciasno pasowane silniki, których wymagania dotyczące smarowania są wyśrubowane do granic możliwości. Jeśli ktoś we współczesnym świecie marginalizuje rolę oleju w codziennej eksploatacji samochodu, to jest po prostu głupi. Może to bezczelne określenie, ale każdemu powinno dać do myślenia. Zalanie silnika nieodpowiednim olejem to proszenie się o kłopoty, które mogą nas sporo kosztować. Jakie to były fantastyczne czasy, te 20 lat temu, kiedy jedyne co się liczyło to lepkość. Silnik z przed dwóch dekad nie miały absolutnie żadnych wymagań. Jedyne co się liczyło to poziom oleju i lepkość. Dziś lepkość jest tak uniwersalną wartością, że w zasadzie straciła na znaczeniu. Współcześni producenci aut stosują normy, według których należy zalewać olej. Oznacza to ni mniej ni więcej, że pod jedną normą może znajdować się 2 lub więcej lepkości, do indywidualnego wyboru. Norma to pojęcie najważniejsze i jej właściwe zrozumienie pozwoli odpowiednio zinterpretować nowoczesną motoryzację. Norma to parametr producenta, który posiada ten lub inny olej, który w sposób dedykowany został użyty do danego silnika. Każdy silnik ma również swoje oznaczenie. I wydawać by się mogło, że to absurd, ale zdarza się, że dwie bliźniacze konstrukcje o innym kodzie silnika, powinny jeździć na odmiennym oleju. Norma to pewnego rodzaju precyzyjna specyfikacja zawierająca informacje o dodatkach lub danych fizycznych. Jeden olej ma niską popiołowość co jest szczególnie ważne przy silnikach diesla, drugi natomiast ma dodatki molibdenu obniżający tarcie. To, jaki precyzyjnie olej powinien być zalany w naszym aucie to bardzo odpowiedzialna sprawa. Można oczywiście doktoryzować się w tym temacie, ale osobiście uważamy, że lepiej tę decyzję zostawić profesjonalnemu serwisowy, który z masy olejów, wybierze ten właściwy do naszego silnika. Kupno oleju na własną rękę to sposób na zaoszczędzenie kilku złotych, ale również wzięcie na siebie całej odpowiedzialności za serwis. Serwis oczywiście może odmówić wymiany oleju w takim przypadku, ale najczęściej ją wykonuje, zrzucając ewentualną winę na samego zainteresowanego.
Jest wiele stron w internecie, na których możemy sprawdzić olej do naszego silnika. Jedną z nich jest na przykład ta. Wpisując podstawowe dane, dostaniemy wykaz wszystkich produktów tego producenta. Nie u każdego dystrybutora znajdziemy podobne narzędzie, ale jest to metoda na szybkie i sprawne odnalezienie właściwego płynu.
Na sam koniec jeszcze kilka cennych uwag od specjalistów. Pamiętajcie, że regularna i rzetelna wymiana oleju nie zastąpi nawet najlepszego, choć wysłużonego lubrykantu. W większości przypadków pilnujcie stałego interwału serwisowego (na przykład 10 lub 12 tyś km). Jest wiele silników, którym częsta wymiana po prostu służy. Pamiętajcie, że olej pełni także funkcję czyszczącą, więc częsta wymiana oleju oznacza czysty silnik. I na koniec jeszcze jedna cenna uwaga: nigdy nie sugerujcie się ceną. Jakość serwisu jest ważniejsze od oszczędności.
MLP Serwis
Przeczytaj nasze inne artykuły
MLP SERWIS
UL. POZNAŃSKA 4
05-850 MORY
TEL. 534 045 623
MLP SERWIS© 2021