MLP Serwis to profesjonalny zakład blacharsko-lakierniczy, który specjalizuje się w naprawach powypadkowych. W naszych kompetencjach jest również konserwacja podwozia czy polerowanie lakieru.

Lakiernictwo samochodowe od kilkunastu lat wygląda bardzo podobnie. Proces lakierowania składa się z kilku fundamentalnych etapów, które dokładniej opisywaliśmy w naszym innym artykule. Na przestrzeni lat, producenci chemii robili wszystko by poprawić aplikację, właściwości mechaniczne i podatność na obróbkę. Przełomem w dziedzinie lakiernictwa była niewątpliwie szpachlówka poliestrowa, której zadaniem jest wypełnienie niedoskonałości przedmiotu. Dawniej były to mieszaniny talku i nitro, które "schły" bardzo długo. Dzisiaj jest to proces, który przy dobrych warunkach pracy wymaga kilkudziesięciu minut. Dopracowanie szpachlówki poliestrowej pozwala w sposób szybki i skuteczny obrobić ją tak, aby nie powstawały wady lakiernicze i inne problemy na skutek aplikacji kolejnych warstw. Grodzią pomiędzy wypełnieniem poliestrowym a bazą, często bywa grunt akrylowy lub epoksydowy. Najczęściej dwuskładnikowa mieszanina, która podobnie jak szpachlówka utwardzana jest chemicznie. Podkłady wypełniające lub mokro na mokro dzisiaj potrzebują kilkunastu lub kilkudziesięciu minut w zależności od potrzeby. Przed ostatnim etapem jest kolor, czyli baza. Aplikowana najczęściej w dwóch lub trzech cienkich warstwach, chyba że technologia mówi inaczej. Temat bazy to świetny materiał na inny artykuł, ponieważ na rynku występuje wiele kolorów i wiele technologii, ale my dzisiaj nie o tym. Proces wysychania bazy to średnio od 5 do 15 minut, jeśli warunki w kabinie są poprawne. Ostatni i chyba najważniejszy z punktu widzenia trwania procesu lakierniczego etap to aplikacja lakieru bezbarwnego i na nim skupimy się najbardziej.

Wszystkie etapy lakierowania są ważne i trudno jest pominąć którykolwiek w całym skomplikowanym procesie, jednak to w lakierze bezbarwnym jest cała magia, to od lakieru bezbarwnego oczekuje się pewnych istotnych właściwości i to on ma największy wpływ na długość trwania procesu. "Klar", bo tak potocznie mówi się o bezbarwnym to również dwu składnikowa mieszanina, która utwardza się chemicznie. Jej głównym zadaniem jest nadanie elementowi pożądanego połysku, wydobycie z bazy odpowiedniej głębi, sprawienie by lakierowany przedmiot był odporny na zarysowania i uszkodzenia mechaniczne. Parametr istotny w życiu lakiernika, w kontekście lakieru bezbarwnego to pyłosuchość, czyli moment w którym: element można wyjąć z kabiny, zamontować na aucie lub nawet polerować. Pyłosuchość nie oznacza, że dany element można normalnie eksploatować, a jedynie wykonywać czynności czysto serwisowe. Rozrzut lakierów bezbarwnych jest ogromny: od takich, które pyłosuchość osiągają już po 5 minutach w 60 stopniach, do takich które schną nawet 12 godzin. W każdym z obu przypadków czynnikiem kluczowym jest temperatura. Niezależnie od użytego lakieru, temperaturą graniczną lub inaczej temperaturą aktywacji chemicznej jest 5 stopni Celsjusza. Poniżej tej temperatury procesy utwardzania wyhamowują praktycznie do zera. Dobry lakier bezbarwny to nie tylko taki, który szybko wysycha, ale taki który swoimi właściwościami pasuje do aktualnego zlecenia lakierniczego. Nie ma zresztą produktów idealnych. Jedne posiadają wyższy połysk, inne natomiast są bardzo twarde, jeszcze inne osiągają pyłosuchość po wspomnianych 5 minutach. To od lakiernika zależy jaki produkt użyje do lakierowania. Na długość trwania zlecenia wpływ ma czas, który potrzebny jest serwisowi od momentu polakierowania do momentu wykończenia elementu lakierowanego. Pamiętać należy, że żaden element z kabiny nie wyjeżdża idealny. Zawsze wymagana jest delikatna korekta, celem usunięcia wtrącenia lub wyeliminowania innej wady lakierniczej. Po wszystkim, auto powinno być jeszcze umyte, by klient odebrał samochód gotowy do jazdy. 

Czy auto oddane klientowi w 100% nadaje się do użytkowania?

I tak, i nie. Z jednej strony klient oczekuje, że oddając auto na lakierowanie zderzaka czy błotnika, otrzyma je z powrotem w przeciągu 3-4 dni, z drugiej zaś strony aplikujemy lakier, który posiada swoją kartę technologiczną. W większości przypadków producent lakieru jasno definiuje czas potrzebny do tego, aby ten lakier osiągnął maksimum swoich właściwości. Z reguły jest to od 4 do nawet 8 dni. Jak łatwo wydedukować, klient otrzymuje pyłosuchy element, który nie do końca posiada wszystkie właściwości mechaniczne. W takiej sytuacji, klient odbierający auto otrzymuje od zakładu szereg cennych informacji dot. eksploatacji auta po naprawie. Wśród tych rad najczęściej jest prośba aby nie myć auta i nie narażać elementu na silne działanie czynników zewnętrznych. W dzisiejszych czasach nie mamy wyjścia, ponieważ chcąc zachować system producenta lakieru, naprawa zderzaka musiałby trwać 10-12 dni. Doskonale wiemy, że czas dla klienta jest niezwykle ważny i gdyby wiedział, że to potrwa tak długo, nigdy nie zdecydowałby się na lakierowanie.

W innym serwisie mi tego nie powiedzieli...

Mało który serwis ceni sobie klienta i jego auto. Liczą się szybko zarobione pieniądze. W naszym zakładzie jest zupełnie inaczej. Dobro zleceniodawcy cenimy sobie tak samo jak własne. Nasz klient musi uzyskać maksimum jakości i maksimum informacji dotyczących naprawianego elementu. Domyślamy się, że żaden inny serwis na rynku nie powie swojemu klientowi by ostrożnie eksploatował auto po naprawie, bo ma to gdzieś. Nie powie mu również, że ten element będzie jeszcze "stygł" przez kilka dni, bo to trochę strzał w kolano. Nie można mieć ciasta i zjeść ciasta. A więc serwisy traktują polakierowane elementy jako gotowe do użytku, oszukując swoich klientów.

Jaki jest tego skutek?

Od kilku lat nie mieliśmy żadnej reklamacji związanej z powłoką lakierniczą. Pomijamy naprawy korozyjne, bo to inna para kaloszy. Natomiast stricte wady lakiernicze u nas się nie zdarzają. Dzieje się to wszystko dlatego, że nasz klient umie zapewnić odpowiednie warunki dla lakieru bezbarwnego. Tak niewiele, a jak dużo :)

MLP Serwis

 Przeczytaj nasze inne artykuły

08 lutego 2024
Akcja serwisowa lub akcja przywoławcza, tak najczęściej nazywa się proces, który polega na przeprowadzeniu przez ASO, pewnych operacji lub czynności w aucie, aby uniknąć nieprzewidzianej awarii spowodowanej wadą fabryczną. Akcja
06 lutego 2024
Od kiedy motoryzacja jest obecna w naszym życiu, nie milknie temat serwisu i wymiany oleju w silniku. W prawdzie zalecenia producentów samochodów dotyczące interwałów serwisowych mogą doprowadzić do mdłości, jednak
02 lutego 2024
W połowie 2023 roku dostaliśmy maila od naszego klienta, który zapytał o możliwość naprawy blacharsko-lakierniczej swojego Zhidou D2S. Oczywistym było nasze zakłopotanie, bo po raz pierwszy w ogóle słyszeliśmy nazwę

BLOG

27 czerwca 2023

Temat lakierów samochodowych jest bardzo ciekawy, z uwagi na ogromną złożoność problemu. Na rynku występuje ogromna ilość specyfików, które różnią się od siebie jakością i właściwościami. Współczesne zakłady blacharsko-lakiernicze używają bardzo zaawansowanej chemii, której zadaniem jest nabycie wszystkich pożądanych właściwości mechanicznych w jak najkrótszym czasie. Czy wpływa to na jakość powłoki? Czym różnią się współczesne lakiery od tych używanych kilkanaście lat temu? Jaka jest przyszłość lakiernictwa samochodowego?

Jak długo utwardza się lakier samochodowy?

Logo firmy MLP Serwis Warszawa Mory
Płatności elektroniczne możesz zrealizować przez PayPal. pomoc drogowa Warszawa
W MLP Serwis zapłacisz kartą Master Card np. za pomoc drogowa 24h Warszawa
Można płacić kartą VISA w MLP Serwis Warszawa Mory Bezgotówkowa likwidacja szkód warszawa

MLP SERWIS

UL. POZNAŃSKA 4

05-850 MORY

TEL. 534 045 623

 

MLP SERWIS© 2024

Naprawy powypadkowe bemowo zatrudnia najlepszych blacharzy bemowo i lakierników bemowo