Jak często serwisować klimatyzację?

Ford Mondeo lakierowanie maski

Klimatyzacja w samochodach osobowych zaczęła być powszechnie stosowana w autach klasy wyższej z końcem lat 90', chociaż pierwsze takie układy były stosowane w USA już w latach 30' XX wieku. Niższe klasy aut otrzymywały je za dodatkowo opłatą kilka lat później. Dziś doczekaliśmy się czasów, kiedy to praktycznie wszystkie auta wyjeżdzające od dilera posiadają klimatyzację. Może jeszcze nie automatyczną, ale jednak klimatyzację. Dla wielu użytkowników aut może to być pierwszy kontakt z tego rodzaju wyposażeniem, a w powszechnej opinii panuję niesamowity bałagan informacyjny. Dlatego dziś opowiemy o klimatyzacji w kontekście serwisu i eksploatacji z punktu widzenia zakładu.

Rolą klimatyzacji w aucie jest schłodzenie wpuszczanego powietrza oraz wyciągnięcie wilgoci z wnętrza pojazdu. Wielu kierowców używa klimatyzacji przez cały rok, ponieważ jak twierdzą, latem schładzają wnętrze pojazdu, a zimą nie mają zaparowanych szyb. Jakaś logika w tym jest i w sumie nie ma w tym nic złego. Z jednym małym ale. Korzystamy z klimatyzacji, więc powinniśmy ją serwisować. Brak regularnego serwisu może doprowadzić do zdecydowanie większych konsekwencji nie tylko zdrowotnych, ale przede wszystkim finansowych.

Przeczytaj nasze inne artykuły

10 grudnia 2024
Zawód? Rozczarowanie? A może tak po prostu miało być?
24 września 2024
W naszej kochanej ojczyźnie, nauczyliśmy się już...
11 września 2024
To może zacznijmy od początku...
16 czerwca 2022

Zaczynamy!

Układ klimatyzacji w każdym pojeździe składa się z kilku podstawowych elementów, takich jak: kompresor klimatyzacji, kondensator czyli chłodnica, parownik, zawory oraz przewody wysokiego i niskiego ciśnienia. Mechanizm działania klimatyzacji jest stosunkowo prosty, więc go całkowicie pominiemy, a jeśli jednak ktoś ma ochotę poznać zasadę działania to zapraszamy tutaj!

Najważniejszą informacją dzisiejszego artykułu jest fakt, że układ klimatyzacji nie jest w 100% szczelny. Ta informacja stanowi absolutny grunt do dalszej części artykułu. Fakt braku pełnej szczelności sprawia, że "zdrowa" klimatyzacja potrafi utracić nawet 10% czynnika rocznie. Tak mały ubytek nie jest jeszcze problemem, jednak kolejne ubytki mogą nieść za sobą poważne konsekwencje. Najnowsze układy klimatyzacji uzbrojone są w czujniki ciśnienia. Brak odpowiedniego ciśnienia nie pozwoli na uruchomienie kompresora, a tym samym klimatyzacja w naszym aucie nie będzie działała. Nieco starsze klimatyzacje nie miały jednak takich czujników na wyposażeniu i pracowały w trybie ciągłym, niezależnie od ilości czynnika chłodniczego. Zbyt mała ilość czynnika potrafiła doprowadzić do zatarcia kompresora i interwencji mechanika. Wracając do głównego zagadnienia: jeśli widzimy coś niepokojącego w działaniu klimatyzacji, tzn. klimatyzacja wyłącza się mimo próby włączenia lub działa "na pół gwizdka", należy udać się do serwisu. 

Do utraty czynnika chłodniczego dochodzi w sposób naturalny, opisany powyżej, ale również na skutek zewnętrznych czynników, czyli na przykład wtedy kiedy mamy do czynienia z kolizją/stłuczką albo uderzeniem przez kamień. Kondensator, którego zadaniem jest skroplić czynnik, umieszczony jest z reguły przed chłodnicą zasadniczą (chłodnicą cieczy chłodzącej), dlatego w największym stopniu narażony jest na wszelkiego rodzaju uszkodzenia. Nawet najmniejsze pęknięcie skraplacza powoduje rozszczelnienie klimatyzacji i ubytek całego czynnika chłodniczego. Dlatego ważne jest aby po kolizji, stłuczce lub najechaniu na przeszkodę, sprawdzić czy klimatyzacja w naszym aucie działa.

Regularny ubytek czynnika chłodniczego oraz brak pełnej szczelności, to również sposób na gromadzenie się dużej ilości wilgoci w układzie. Zbyt duża ilość wody obniża sprawność klimatyzacji i działa negatywnie na funkcjonowanie kompresora. 

Akcesoryjnym wyposażeniem układu wentylacyjno-klimatyzacyjnego w aucie jest również filtr kabinowy, zwany przeciwpyłkowym. Jego rolą jest oczyszczanie powietrza wpadającego do przestrzeni pasażerskiej z wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń oraz wilgoci. Filtr kabinowy to główne źródło bakterii. Objawami zużytego filtra jest nieprzyjemna woń wylatująca z kanałów wentylacyjnych, przypominająca stęchliznę. Oddychanie takim powietrzem nie należy do przyjemności, a może doprowadzić do kłopotów zdrowotnych. Zużyty filtr kabinowy to również powód parujących szyb w chłodniejsze dni, mimo działającej klimatyzacji.

JAK CZĘSTO SERWISOWAĆ KLIMATYZACJĘ I NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PODCZAS SERWISU?

Niezależnie od panującej na rynku wiedzy, serwis klimatyzacji należy wykonywać co roku, gdyż należy regularnie sprawdzać ilość czynnika chłodniczego. Jeśli pokonujemy relatywnie mało kilometrów, filtr kabinowy wymieniamy co roku. Przy większych przebiegach reflektujemy jego wymianę co 10-15 tyś km. Filtr kabinowy nie jest drogi, więc jego częsta wymiana nie nadszarpnie naszego portfela. Każdy serwis klimatyzacji to nie tylko sprawdzenie czynnika, ale również wytworzenie próżni w układzie, która pozwoli wyeliminować nadmiar wilgoci. Wcześniej wspominaliśmy, że w obszarze filtra kabinowego gromadzi się bardzo dużo bakterii, dlatego standardową praktyką jest również odgrzybianie układu klimatyzacji. Na rynku występuje kilka metod odgrzybiania kanałów wentylacyjnych, od prostego ozonowania przez użycie metody chemicznej.

OD CZEGO ZALEŻY CENA SERWISU KLIMATYZACJI?

Podstawowy serwis klimatyzacji polega na odciągnięciu dotychczasowego czynnika chłodniczego, wytworzenia próżni, usunięcia wilgoci oraz uzupełnienie czynnika do ilości wymaganej przez producenta samochodu. Jak się domyślacie, koszt serwisu uzależniony w tym momencie będzie wyłącznie od ilości brakującego czynnika. Aktualnie na rynku popularne są dwa rodzaje czynników: R134A oraz R1234yf. Ten pierwszy jest stosunkowo tani i jego cena rynkowa to około 30-40zł / 100g. W przypadku tego drugiego nie jest już tak kolorowo. Jego średnia cena to ok. 100zł / 100g. Jeśli doliczymy do tego koszt podłączenia maszyny, ok. 150zł, można w bardzo łatwy sposób przeliczyć koszt podstawowej obsługi naszej klimatyzacji. Na przykład, jeśli w naszym nowym układzie z czynnikiem R1234yf brakuje 200g czynnika, to koszt serwisu i "nabicia" będzie wynosił około 350zł. Poza podstawową obsługą, serwis może zaproponować jeszcze ozonowanie czy wymianę filtra kabinowego. Cena tych akcesoryjnych usług może być różna i zależna od modelu auta, jednak nigdy nie są to wysokie koszty.

W dzisiejszych czasach klimatyzacja to pewnego rodzaju standard. Każdy z nas przyzwyczaił się do jej obecności na pokładzie samochodu. Zdarza się, że kupujemy używane samochody, w których sprzedawca informuje nas, że klimatyzacja działa, lecz jest "nie nabita". Po przeczytaniu tego artykułu już wiecie, że problem może być bardziej poważny i może narazić Was na niemałe koszty.

 

MLP Serwis

Logo firmy MLP Serwis to projekt na 2025 rok, który jest symbolem zmian jakie zajdą w najbliższym czasie.
Najnowsza odsłona naszego znaku graficznego znajduje odzwierciedlenie w jakości usług, jaką chcemy prezentować na co dzień.

MLP SERWIS

UL. POZNAŃSKA 4

05-850 MORY

TEL. 534 045 623

MLP SERWIS© 2021