należy wymieniać. Specjaliści w branży automotive doszli do wniosku, że najlepszy interwał to między 50 na 80 tyś km. Zdarza się jednak i tak, że kupujemy auto z nie do końca jasną historią serwisową i stoimy przed ogromnym dylematem: czy wymieniać olej w skrzyni biegów? A jeśli tak, to jaką metodą? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w dzisiejszym artykule. Olej w automatycznej skrzyni biegów stanowi medium, które odpowiedzialne jest za zmianę przełożeń. Olej sam w sobie posiada pewne właściwości, które pozwalają jej przenosić ciśnienia pomiędzy wąskimi kanalikami, te natomiast sterowane są przez układ elektro-hydrauliczny. Zmiana parametrów oleju może negatywnie wpływać na cały proces sterowania skrzynią biegów, w konsekwencji nawet do jej zniszczenia. Dbanie o stan oleju w skrzyni biegów to fundament sprawnej przekładni i ograniczenie kosztów w przyszłości. Zatem statyczna czy dynamiczna wymiana oleju w skrzyni biegów?Spotkaliśmy się wielokrotnie ze stwierdzeniem, że w tej czy tamtej skrzyni biegów wymiana oleju nie obowiązuje. Oznaczałoby to, że olej zalewany jest na całe życie i jego właściwości utrzymywane są przez cały okres funkcjonowania skrzyni biegów. Stwierdzenie to oczywiście jest błędne i są na to przynajmniej dwa dowody. Pierwszy to fakt, że każda skrzynia biegów jest rozbieralna i można do niej kupić zestaw serwisowy, taki jak dedykowany olej i filtr. Drugi natomiast dowód jest oparty raczej na empiryźmie i doświadczeniu. Badania laboratoryjne wskazują jasno, że olej w skrzyni biegów po przejechaniu 80 tyś km nie tylko jest wzbogacony zanieczyszczeniami, ale przede wszystkim stracił znaczną część swoich parametrów. Jeśli dołożymy do tego wiedzę w zakresie techniki samochodowej, która jasno definiuje funkcję oleju, wnioski nasuwają się sama. Nie ma bezobsługowych automatycznych skrzyń biegów.
Jeśli już wiemy, że wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów to element eksploatacji, należy skupić się na sposobie jej wymiany. Aktualnie na rynku możemy spotkać wymianę statyczną i wymianę dynamiczną. W zależności od rodzaju automatycznej skrzyni biegów, wybrać należy najlepszą do naszej aktualnej sytuacji. Czym tak naprawdę różnią się od siebie obie te wymiany?
Odpowiedź jest bardzo prosta. Wymiana statyczna polega na tym, że zlewamy stary olej, wymieniamy filtr i zalewamy nowym olejem. Skuteczność wymiany statycznej jest ograniczona ze względów technologicznych, w tym kontekście, że pozwala na wymianę od 60 do 80% całego oleju. Reszta niestety zostaje w module hydraulicznym. W jednym przypadku będzie to ten niższy próg, w drugim ten wyższy. W przypadku wymiany dynamicznej, również następuje wymiana filtra, choć na innym etapie prac. Podczas wymiany dynamicznej, spuszczana jest jakaś część starego oleju i dolewana świeża, aż do całkowitej wymiany środka smarnego. Tym samym mamy pewność, że dzięki dynamicznej wymianie oleju, po usłudze będziemy mieli w 100% świeży olej.
Kiedy dynamiczna, a kiedy statyczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów?
Możemy tworzyć dowolne scenariusze i sytuację, i każda z nich będzie inna, ale pierwszym najważniejszym kryterium jest rodzaj skrzyni biegów. Świetnym przykładem skrzyni biegów, gdzie statyczna wymiana jest lepszym rozwiązaniem są wszystkie skrzynie DSG. Mówimy tu o skuteczności wymiany na poziomie nawet 90%. Drugą fajną skrzynią są ZF-y 8HP. Tu możemy liczyć na skuteczność w okolicy 75%. Na rynku występują też takie skrzynie biegów, w których statyczna wymiana jest jedynym rozwiązaniem. Mowa tutaj o starszych modelach Porsche. W przypadku skrzyń Aisin, czyli tych, które możemy spotkać w Peugeotach czy Fordach, skuteczność wymiany statycznej jest niska, tzn. na poziomie 40-50%. W takiej sytuacji wymiana dynamiczna będzie lepsza.
Słowo lepsza to również kwestia dyskusyjna. W naszej ocenie lepsza oznaczać powinna bezpieczeństwo. To kryterium przede wszystkim powinno być wzięte pod uwagę. Wymieniać olej należy, ale nie za wszelką cenę dynamicznie. Jeśli nie mamy pewności co do historii serwisowej naszej automatycznej skrzyni biegów, należy zdecydowanie przemyśleć ten wariant wymiany, ponieważ możemy narobić więcej szkody niż pożytku. W oleju pływają przeróżne zanieczyszczenia. Jedne szkodą, drugie uszczelniają. Dynamiczna wymiana oleju nie naprawia skrzyń biegów – to podstawowe założenie przy tej usłudze eksploatacyjnej. Jeśli nasza skrzynia ma pewne problemy z funkcjonalnością, podszarpuje, przeciąga biegi – może się okazać, że po dynamicznej wymianie będzie jeszcze gorzej. Może, ale nie musi. Jeśli nie mamy jasno zdefiniowanej historii serwisowej, dynamiczną wymianę oleju wykonujemy na własną odpowiedzialność i o tym też trzeba wiedzieć.
Plusy i minusy dynamicznej wymiany oleju.
Podstawowym i najważniejszym plusem jest fakt, że wymienimy praktycznie 100% oleju w automatycznej skrzyni biegów, uwzględniając moduł elektro-hydrauliczny i wszystkie inne miejsca, w których zalega olej i nie może być usunięty drogą konwencjonalną. Drugim plusem dynamicznej wymiany jest wykonanie pewnego rodzaju diagnostyki praktycznej. Pomiar ciśnień przed, w trakcie i po wymianie da nam odpowiedź: w jakiej kondycji jest nasza skrzynia biegów. Niewątpliwym minusem jest cena, nie tylko samej usługi, ale również materiałów. Zakładając, że do skrzyni biegów wchodzi pełne 8 litrów oleju, trzeba uzbroić się nawet w 12 litrów, ponieważ wymaga tego sama technologia wymiany. Minusem dynamicznej wymiany jest również pewne ryzyko, że po wymianie, skrzynia biegów może pracować nie do końca tak jak tego oczekujemy, tzn. może szarpać lub przeciągać biegi. Ostatnim minusem, choć już mniej istotnym jest fakt, że nie w każdej skrzyni biegów można przeprowadzić dynamiczną wymianę, gdyż konstrukcja skrzyni na to nie pozwala.
Podsumowanie.
Dynamiczna wymiana jest świetnym rozwiązaniem, ponieważ jesteśmy w stanie wymienić olej w całej skrzyni. Cena dynamicznej wymiany jest trochę wyższa niż wymiany statycznej, ale z uwagi na zaawansowaną aparaturę i ilość materiałów jest to zrozumiałe. Dynamiczna wymiana pozwala przeprowadzić diagnostykę praktyczną w trakcie całego procesu wymiany. Jeśli natomiast mamy klasyczne DSG lub ZF-a, zostańmy przy rozwiązaniu statycznym, ponieważ różnica w efekcie będzie minimalna. Jeśli stoicie przed wymianą oleju w automatycznej skrzyni biegów, warto przegadać temat z serwisem i ustalić plan działania. Każda sytuacja jest inna i wymaga indywidualnego podejścia do sprawy. W kwestii pomocy, służymy oczywiście radą. W zakładce kontakt znajdziecie naszego maila lub numer telefonu. Chętnie odpowiemy na Wasze pytania.
MLP Serwis
Przeczytaj nasze inne artykuły
MLP SERWIS
UL. POZNAŃSKA 4
05-850 MORY
TEL. 534 045 623
MLP SERWIS© 2021