Dlaczego nie warto wymieniać oleju pod domem?

Wymiana oleju w silniku to element serwisu każdego auta. Technik i teorii z tym związanych jest dużo, jednak przyjęło się, że warto tą czynność powtórzyć co roku lub co 10 tyś km. Użytkownicy nowych aut, serwis wykonują głównie w ASO, gdyż posiadają gwarancję, której nie chcą stracić. Właściciela nieco starszych aut wybierają nieautoryzowane serwisy, do których mają zaufanie. Zlecenie wymiany oleju dla wyspecjalizowanego serwisu to komfort i wygoda. Istnieje jednak całkiem obfita grupa użytkowników, którzy uważają, że zrobią to lepiej i taniej, nabywając materiały na popularnym portalu aukcyjnym lub z innych nieznanych źródeł. Czy aby na pewno tak jest? Czy samodzielny serwis auta to dobry pomysł? Co możemy stracić, a co zyskać?

Wymiana oleju w silniku, nazywana również serwisem olejowym to nie jest fizyka kwantowa. Poza tym, co jest trudnego w zlaniu starego oleju i nalaniu nowego? O ile ma się zapas podstawowej wiedzy w zakresie techniki samochodowej, większość osób posiadającej minimum umiejętności manualnych jest w stanie ten olej wymienić sama. Po drodze oczywiście jest dużo niebezpieczeństw i znaków zapytania, no ale kto "bogatemu" zabroni.

7 powodów, dla których warto zlecić serwis olejowy profesjonalnemu mechanikowi!

1. Olej, czyli główny przedmiot zamieszania powinien być zawsze DEDYKOWANY do konkretnej jednostki napędowej. Oznacza to odpowiednią lepkość oraz normy, które olej powinien spełnić. Z reguły są to wartości, które podaje producent auta. Współczesne serwisy są uzbrojone po zęby w przeróżne katalogi i programy, dzięki którymi w krótkim czasie są w stanie ustalić odpowiedni oleju. Bezpośredni wtrysk paliwa, filtr DPF, stopień wysilenia jednostki czy przebieg powinny być również uwzględnione przy poprawnym wyborze popularnej "oliwy". Nie zastosowanie się do zaleceń producenta może skutkować uszkodzeniem silnika lub innymi równie poważnymi konsekwencjami. Olej natomiast powinien być kupiony w miejscu, do którego mamy zaufanie. Kilka złotych tańszy olej, który możemy kupić w internecie, może okazać się nie tym czego oczekujemy, a konsekwencje odczujemy na własnej kieszeni. Pamiętajcie, że przyjeżdżając do serwisu z własnym olejem nie dostajecie żadnej gwarancji na wykonaną usługę, ponieważ serwis nie ma gwarancji jego pochodzenia. Korzystając natomiast z dystrybucji serwisu, mamy zawsze pewność, że olej został dobrany według norm i zaleceń producenta.

2. Mało kto wie, że miska olejowa w silniku to siedlisko zła :P. Na jej dnie znajdują się opiłki metalu, a także inne zabrudzenia, które mogą pochodzić na przykład z zużytego paską rozrządu. Występują na naszym rynku auta, w których co 2 lub 3 wymianę oleju należy zdjąć miskę i wyczyścić smok olejowy. Zbagatelizowanie tej czynności jest częstym powodem braku ciśnienia oleju w układzie smarowania lub przedostaniem się brudu do góry silnika. Resztę dopowiedzcie sobie sami :). Jak zatem wyobrażacie sobie tą operację w domowych warunkach? Jest to praktycznie niewykonalne. 

3. W prawie każdym aucie, korki spustowe miski olejowej są jednorazowe. W niektórych przypadkach mogą być wielokrotnego użytku, lecz należy wymienić uszczelnienie. O tym również zapominają samozwańczy mechanicy, ponieważ sądzą, że jak mocniej dokręcą to będzie szczelnie. Popełniają tym samym kolejny ważny błąd. Producent jasno informuje z jakim momentem taka śruba czy korek powinna być dokręcona. Nie zastosowanie się do tej informacji, może zrodzić kolejny ważny problem, czyli wyciek lub uszkodzenie miski olejowej.

4. Serwis olejowy zawsze rozpoczyna się od odkręcenia korka wlewu oleju dla łatwiejszego usunięcia oleju z silnika. Następnie odkręcamy śrubę spustową oraz filtr oleju. Nadużycie siły przy dokręcaniu ww. elementów przy poprzednim serwisie może stanowić niemały problem przy ich ponownym odkręcaniu. Nie raz i nie dwa nawet na profesjonalnym zakładzie zdarzyło się, że poprzedni mechanik dokręcił tak mocno, że bez uszkodzenia elementu nie byliśmy w stanie odkręcić śruby czy filtra. Historie warsztatowe widziały już nawet takie sytuacje, że śruba spustowa była wkręcona i wklejona klejem silnikowym. Warunkiem koniecznym dobrego serwisu olejowego jest stosowanie nowych śrub czy korków oraz stosowanie się do momentów zalecanych przez producenta.

5. Mało kogo interesuje ilość oraz jakość zlewanego oleju silnikowego. Doświadczony mechanik natomiast jest w stanie poprawnie zinterpretować zużyty olej oraz ew. podać przyczynę takiego stanu rzeczy. Dlaczego zlewanego oleju jest więcej niż go wlewaliśmy? Dlaczego ma taki a nie inny kolor? Czy coś w nim pływa? Tak naprawdę pytań może pojawić się bardzo dużo, a sami na pewno nie będziemy w stanie na nie odpowiedzieć. Płacisz nie tylko za serwis, płacisz za wiedzę.

6. Olej wymieniony, inspekcja skasowana! Chyba o tym drugim elemencie co niektórzy zdaje się zapomnieli. Każda wymiana oleju wiąże się ze skasowaniem inspekcji olejowej i często do tego procesu wymagany jest profesjonalny sprzęt. Ustawienie "przypominajki" na kolejny interwał to komfort i bezpieczeństwo. Dzięki tej operacji jesteśmy w stanie na czas przyjechać do serwisu. Dodatkowo żeby zminimalizować gapiostwo powinno się zawiesić karteczkę w komorze silnika z podstawowymi informacjami: data serwisu, przebieg przy jakim olej jest wymieniany, lepkość i nazwę oleju, wszystkie wymienione filtry oraz datę i przebieg kolejnej wymiany oleju.

7. Wymiana oleju w silniku to idealna okazja do szybkiego przeglądu auta. Podczas spuszczania zużytego oleju, które trwa od 5 do 10 minut, mechanik może przejrzeć cały silnik, układ wydechowy, hamulce czy zawieszenie. Informacje od mechanika mogą być cenną wskazówką na przyszłość lub pilnym ostrzeżeniem. Czy mechanik powinien wykonywać taki przegląd? W naszej ocenie profesjonalny zakład, który wykonuje serwis olejowy powinien taką czynność zrobić automatycznie. W końcu bezpieczeństwo klienta to podstawa.

Mamy nadzieje, że te 7 powodów przekonało Was do tego, że serwis olejowy powinien być wykonany w warunkach profesjonalnych. Kiedy zestawimy ze sobą zysk płynący z samodzielnej wymiany oraz możliwe konsekwencje, to od razu widać że nie ma to sensu. Zawsze przestrzegaj interwału serwisowego, a nawet go skracaj jeśli są ku temu warunki finansowe. Częsta wymiana oleju to gwarancja czystego, suchego i dobrze pracującego silnika. Wymianę oleju potraktuj jako inwestycję na przyszłość.

MLP Serwis

MLP Serwis to profesjonalny zakład blacharsko-lakierniczy, który specjalizuje się w naprawach powypadkowych. W naszych kompetencjach jest również konserwacja podwozia czy polerowanie lakieru.

 Przeczytaj nasze inne artykuły

10 grudnia 2024
Zawód? Rozczarowanie? A może tak po prostu miało być?
24 września 2024
W naszej kochanej ojczyźnie, nauczyliśmy się już...
11 września 2024
To może zacznijmy od początku...
01 czerwca 2023
Logo firmy MLP Serwis to projekt na 2025 rok, który jest symbolem zmian jakie zajdą w najbliższym czasie.
Najnowsza odsłona naszego znaku graficznego znajduje odzwierciedlenie w jakości usług, jaką chcemy prezentować na co dzień.

MLP SERWIS

UL. POZNAŃSKA 4

05-850 MORY

TEL. 534 045 623

MLP SERWIS© 2021