Większość z nas żyje w przekonaniu, że w popularnej "czołówce" nie ma większej filozofii. Jest to kawałek szkła, który oddziela nas od świata zewnętrznego i izoluje od czynników atmosferycznych. W rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Współczesne szyby samochodowe mają milion funkcji i ich właściwa pielęgnacja pozwala w sposób komfortowy i bezpieczny korzystać z auta. Szyba samochodowa nie tylko wypełnia front naszego auta, ale przede wszystkim jest aktywnym filtrem UV, jest grodzią akustyczną, oraz pewnego rodzaju zwierciadłem, które załamuje światło wpadające do naszego oka. Polerowanie zaś polega na wybraniu części materiału, celem usunięcia rys lub zmatowienia. Proces polerowania powoduje, że grubość szyby się zmienia. Dzieje się tak, ponieważ procesowi polerowania poddawany jest z reguły tylko pewien określony obszar, zwany obszarem roboczym, w którym występują wady. Na tym etapie warto też dodać, że polerowanie odbywa się przy użyciu maszyny polerskiej (najczęściej rotacyjnej), pada filcowego oraz bardzo agresywnej dla szkła, pasty ściernej (tlenek ceru). Taka kombinacja narzędzi pozwala szybko i skutecznie sprawić, by szyba wyglądała poprawnie estetycznie. I zasadniczo to jedyny pozytyw, który możemy powiedzieć o całym procesie polerowania. Jakie negatywne konsekwencje niesie ze sobą polerowanie? Z technicznego punktu widzenia, w obszarze polerowanym będzie mniej materiału, przez który będą się tworzyły kolejne mniejsze zwierciadła, odpowiadające za nienaturalne odbicie światła. W tej sytuacji może dochodzić do deformacji obrazu lub np. oślepiania kierowcy w nocy, ponieważ wiązka światła będzie padała tam gdzie jej być nie powinno. Można nawet powiedzieć, że geometria całej szyby się zmienia, na poczet usuniętych rys. Świeżo wyprodukowana szyba ma swoje unikalne parametry. Jednym z nich jest grubość, która budowana jest przez szereg cienko klejonych warstw. Zadaniem producenta jest zbudowanie takiej szyby, która będzie oddawała rzeczywistość 1 do 1. Większość z nas, zjawisko zmienionej grubości szkła powinna kojarzyć z szybami, które montowane były "za komuny", w sklepie lub nawet w naszych domach. Patrzysz przez teoretycznie idealne szkło, ale obraz po drugiej stronie traci kształt. Identyczna sytuacja ma miejsce po polerowaniu szyby w naszym samochodzie. Obserwacja rzeczywistości przez takie zwierciadło jest mało komfortowa i może wpłynąć na nasze bezpieczeństwo. Nawet jeśli procesowi polerowania poddamy całą szybę, to zawsze znajdzie się miejsce, gdzie wybrano więcej lub mniej materiału. Co zatem robić aby ustrzegać się rys i zmatowień? Jak dbać o szybę naszego samochodu?
Nie napiszemy raczej nic nadzwyczajnego, kiedy zaproponujemy regularne mycie naszych szyb i wycieraczek. Dlaczego jest to tak ważne? W sezonie letnim wycieraczki wykorzystujemy dość rzadko, ponieważ nie dochodzi do tak częstych opadów deszczu. Pył i kurz drogowy zbierają się pomiędzy wycieraczkami a szybą. Mimo niewielkich rozmiarów, są to bardzo twarde drobinki. Uruchomienie wycieraczek z nagromadzonym pyłem, powoduje że nasze szyby się rysują. Aby minimalizować ryzyko porysowania szyby, należy regularnie dbać o higienę szyb i wycieraczek. Wycieraczki, podobnie jak inne elementy gumowe w naszym aucie się zużywają. Powinniśmy pamiętać, że zużyta lub zwulkanizowana wycieraczka również może doprowadzać do rysowania szyby. Regularna wymiana wycieraczek zgodnych z założeniami producenta uchroni nas przed zniszczeniem powłoki szklanej. Inną skuteczną metodą dbania o kondycję naszej szyby jest aplikacja powłoki ochronnej, która zapewnia świetną hydrofobowość oraz pewną dodatkową odporność mechaniczną.
Jakie wnioski wypływają z dzisiejszego artykułu? Po pierwsze: dbamy o czystość szyby w naszym aucie. Po drugie: sprawdzamy regularnie kondycję naszych wycieraczek. Po trzecie: stosujemy powłoki ochronne. Po czwarte: NIGDY NIE POLERUJEMY szyb samochodowych, w szczególności czołowych. Po piąte: jeśli szyba będzie bardzo zdewastowana, to wymieniamy ją na nową.
Nasz artykuł nie zmieni rynku i ludzie dalej będą polerować szyby, ale jeśli chociaż jedna osoba wycofa się z tego głupiego pomysłu polerowania szyby i stwierdzi, że woli jeździć z porysowaną, ale sprawną szybą, to my będziemy szczęśliwi.
MLP Serwis