BLOG
Dostępność części zamiennych na rynku jest ogromna. Niejednokrotnie zdarza się, że daną część w formie zamiennika produkuje kilka lub nawet kilkanaście firm. Różnice wynikają wyłącznie z ceny i dostępności. Konkurencyjna cena sprawia, że często przy pracach blacharskich wybieramy ten tańszy zamiennik, myśląc że mamy 100% jakościową część. Warto przy tym dodać, że bardzo często tak jest. Jednak nie zawsze.
Pamiętajmy o tym, że "kopia" oryginału to zawsze "kopia" - zrobiona lub odwzorowana na wzór wersji oryginalnej. Z doświadczenia zawodowego wiemy, że nie wszystkie części sprawdzą się jako zamiennik oryginału, inne natomiast sprawdzą się idealnie. Jakie są podstawowe zasady zakupu części i jak podejść do prac blacharsko-lakierniczych? POZNAJ KLASY JAKOŚCI CZĘŚCI ZAMIENNYCH!
Zasad wyboru części jest na pewno wiele, my natomiast opowiemy Wam o tym w jaki sposób patrzeć na części nieoryginalne i które z nich mogą nadawać się wyłącznie na śmietnik?
Części w samochodzie można podzielić na kilka grup:
- elementy pionowe i poziome
- elementy geometryczne proste i złożone
- elementy konstrukcyjne i eksploatacyjne
- elementy dekoracyjne i użytkowe
Mamy kilka podstawowych grup i opowiemy Wam o tym jak się w nich poruszać oraz które z nich świetnie sprawdzą się jako zamiennik (jeśli w ogóle występuje).
Zacznijmy od tyłu, czyli elementy dekoracyjne i użytkowe. Wielu producentów produkuje grille, atrapy, wypełnienia, blendy czy stelaże takie jak pasy przednie. Już na pierwszy rzut oka można ocenić czy mamy do czynienia z oryginałem, czy chińskim zamiennikiem. Różnice z reguły są w użytym materiale i sztywności całego elementu. Jedyny element użytkowy, który z powodzeniem można stosować w zamienniku to pasy przednie lub górne. Z naszego doświadczenia wynika, że są robione bardzo dobrze i pasują bez większych problemów w miejsce oryginału. Zatem elementy użytkowe można stosować w zamienniku, dekoracyjne NIE!
Elementy konstrukcyjne i eksploatacyjne, co to takiego?
Słupek, próg, poszycie błotnika - to elementy konstrukcyjne, które możemy spotkać w zamienniku. Tak duże połacie blachy bardzo rzadko możemy kupić proste. Ten fakt już z góry skreśla element z użycia. Zderzak natomiast jest przykładem elementu eksploatacyjnego, który bez większego trudu możemy wymieniać kilkukrotnie w aucie bez obaw o bezpieczeństwo. W tym przypadku, podobnie jak w kwestii elementów dekoracyjnych, duże połacie niskiej jakości tworzywa sprawiają, że wywija się on w różne strony nie dając efektu wizualnego, o którym marzymy.
Pierwszą i drugą kategorię wrzucimy do jednego worka.
Co nam jeszcze zostało tak naprawdę w tych kategoriach...a zostały maska, klapa tylna oraz przednie błotniki. Co z nimi?
Jeśli kupicie błotniki przednie w zamienniku do dowolnego auta, to musicie być gotowi na to, że usłyszycie od blacharza mnóstwo niemiłych słów. Błotnik jest elementem pionowym o złożonym kształcie geometrycznym. Łącząc to w jedną całość. Spasowanie tego pomiędzy drzwiami, progiem, słupkiem, maską a zderzakiem - NIEWYKONALNE. Tego elementu nie kupujemy w ZAMIENNIKU.
A co z maską? Co z klapą tylną?
Maska jest elementem poziomym, klapa tylna natomiast jest przedstawicielem elementu pionowego. Oba elementy to przykłady części o raczej prostej budowie geometrycznej, które sąsiadują maksymalnie z 2-3 innymi elementami. Zakup tych części w zamienniku to dobry pomysł, ponieważ mamy dużą pewność, że część będzie ładnie pasowała.
Podsumowując: ze wszystkich części opisanych w dzisiejszym artykule, MLP Serwis rekomenduje użycie zamienników w postaci klap tylnych, masek oraz elementów użytkowych takich jak pasy przednie. Przy każdej innej części należy się bardzo mocno zastanowić lub ewentualnie zakupić używaną ale oryginalną część.
Dziękujemy za uwagę, MLP Serwis - naprawy powypadkowe Warszawa Bemowo
MLP SERWIS
UL. POZNAŃSKA 4
05-850 MORY
TEL. 534 045 623
MLP SERWIS© 2021