pojawiających się zagadnień na forach samochodowych. Z tego tez tytułu, w kilku zdaniach odpowiemy na to pytanie. Mamy nadzieje, że to będzie bardzo wartościowe kilka minut. W dużym uproszczeniu lakierowanie elementu to: człowiek i jego wiedza + materiał + sprzęt. Teraz krok po kroku o co w tym wszystkim chodzi?
Z potoczna „blacharka i lakiernictwem" najczęściej mamy do czynienia kiedy dojdzie do kolizji drogowej lub sami w jakichś dziwnych okolicznościach uszkodzimy nasz pojazd. Przyjeżdżamy do zakładu naprawczego i okazuje się, ze naprawa błotnika i drzwi będzie nas kosztowała 2500zl. Z ogromnym zdziwieniem zastanawiamy się z czego wynika taka cena. W tym krótkim poście dowiesz się dlaczego właśnie tyle kosztuje naprawa.
1. Naprawa blacharska: to pierwszy etap prac. Odpowiednia ilość roboczogodzin pozwoli przywrócić pierwotny kształt elementu i uniknąć rożnej maści wypełniaczy w tym szpachlowej poliestrowych. Zwykle 1 rbh blacharza to 140-150zl netto.
2. Przygotowanie elementów do lakierowania: drugi etap prac. Zakładając najbardziej pozytywny scenariusz, że lakierujemy na samochodzie i nie trzeba demontować błotnika ani drzwi oszczędzamy czas blacharza. Przygotowanie powierzchni błotnika i drzwi wymaga rozebrania drzwi z klamek, uszczelek oraz lusterka. To wszystko czas, który kosztuje. Po całkowitym demontażu niepotrzebnych elementów w drzwiach, przystępujemy do usuwania starej powłoki lakierniczej lub tylko matowienia w przypadku cieniowania elementu. Zakładając, ze kładziemy w obrabianych miejscach podkład, który po kilku godzinach będzie trzeba obrobić, cały proces to przynajmniej 2-3 rbh. 1 rbh pomocnika lakiernika kosztuje 100zl + materiały ścierne.
3. Lakierowanie elementów: trzeci etap prac. Od jakości kabiny, używanego pistoletu i przygotowania powierzchni zależy jakość nanoszone powłoki lakierniczej. Samo lakierowanie to proces raczej krotki czasowo, lecz wymagający wiele wysiłku przy przygotowaniu elementu. W zależności od obszaru materiał lakierniczy kosztuje od 300 do 500zl - zależy od techniki. Sama praca lakiernika: 140zl/1rbh.
4. Na koniec prac należy uzbroić drzwi, umyć samochód, spolerować sąsiednie elementy.
Do tego całego krótkiego planu naprawy należy dołożyć prąd, wodę, czynsz, amortyzację sprzętu, zusy, podatek dochodowy, VAT i zarobek zakładu naprawczego.
Mamy nadzieje, ze już rozumiesz dlaczego usługa lakiernicza kosztuje właśnie tyle.
Staraliśmy się w maksymalnie prosty sposób przedstawić kosztorys naprawy.