Czym jest geometria zawieszenia?

Geometria zawieszenia to termin popularny...

choć nie dla każdego tak dobrze znany. Z geometrią zawieszenia najczęściej spotykamy się w sytuacji, w której jeden lub kilka elementów zawieszenia jest wymienianych i należy sprawdzić poprawność instalacji. Nie zawsze tak jednak musi być, ponieważ cała masa czynników ma wpływ na to jak układa się zawieszenia w naszym samochodzie. Na czym polega wykonanie geometrii? Kiedy obowiązkowo należy wykonać pomiar geometrii? Ile trwa? Ile kosztuje? O tym wszystkim postaramy się opisać w dzisiejszym artykule. Geometria zawieszenia to bardzo ogólne pojęcie i zawiera w sobie szereg ustawień, w tym zbieżność czy pochylenie koła. Za każdy z parametrów odpowiada inny element zawieszenia lub wszystkie po trochu. Dziś opowiadamy o pomiarze geometrii w kontekście napraw powypadkowych, ponieważ wiemy jakie realne przełożenie może mieć kolizja drogowa na zawieszenia w naszych samochodach. Czasem wystarczy z lekkim impetem wjechać na krawężnik, by odczuć że nasze auto zachowuje się w sposób dziwny i nienaturalny. Pływanie po jezdni, ściąganie na jedną ze stron, przekrzywiona kierownica - to najbardziej podstawowe oznaki tego, że coś niepokojącego dzieje się z naszym zawieszeniem i czym prędzej należy odwiedzić serwis samochodowy, który zdiagnozuje problem. 

Zdarza się jednak i tak, że auto zachowuje się do złudzenia idealne, absolutnie nic nie wskazuje na złe parametry układu zawieszenia, a mimo to Pan na wulkanizacji mówi, że opony są zużyte od jednej ze stron i wymagają wymiany. Co w takiej sytuacji?

Na układ zawieszenia w naszym samochodzie działają przeróżne siły. Wypadkową jest zachowanie się naszego auta na drodze. Zdarza się, że siły te znoszą się, czyli równoważą i auto faktycznie jedzie prosto, jednak nie pozostaje to obojętne dla innych elementów, takich jak wspomniane wcześniej opony. Przy poprawnie ustawionej geometrii, opona będzie miała naturalny kontakt z podłożem, a jej zużycie będzie wyłącznie następstwem siły tarcia, która wytwarzana jest pomiędzy nią samą a podłożem. 

Kiedy obowiązkowo powinniśmy przeprowadzić pomiar geometrii?

1. Po wypadku/kolizji/wjechaniu w głęboką dziurę - jeśli zaobserwowaliśmy, że nasz samochód zachowuje się dziwnie, nienaturalnie, ściąga go na jedną lub drugą stronę lub ma jeszcze inne zachowanie, którego do tej pory nie było, czym prędzej należy udać się na pomiar geometrii zawieszenia lub bezpośrednio do profesjonalnego serwisu samochodowego.

2. Po wymianie istotnego elementu zawieszenia naszego samochodu. Zawsze wtedy kiedy wymieniony jest element odpowiadający za ustawienie koła względem auta należy wykonać pomiar lub ustawienie geometrii zawieszenia. W mechanice samochodowej przyjęło się, że pomiar geometrii wykonuje się wyłącznie wtedy kiedy wymienia się drążki kierownicze lub ich końcówki. Jednak nie zawsze to jest prawda. Jeśli w wiekowym aucie wymieniamy kilka elementów na raz, mimo że bezpośrednio nie mają wpływu na wynik geometrii, to finalnie powinno się mimo wszystko wykonać taki pomiar, ponieważ elementy metalowo-gumowe też się zużywają i mogą mieć "jakiś" wpływ na efekt finalny.

3. Kiedy zaobserwujemy nienaturalne zużycie ogumienia na jednej z osi. Jeśli nasze opony są zużyte nierównomiernie, czyli tylko z jednej strony, powinna nam się od razu zapalić lampka w głowie, że coś z tą geometrią jest nie tak. Szybka diagnoza można sprawić, że zaoszczędzimy dużo pieniędzy.

Ile trwa pomiar/ustawienie geometrii w samochodzie?

W tym przypadku odpowiedź nie będzie jednoznaczna. Auto segmentów A czy B, to auta których zawieszenie ma prostą konstrukcję, która najczęściej oparta jest jednym wahaczu z przodu oraz belce z tyłu. W tej sytuacji zawieszenie z tyłu nie ma żadnej regulacji, jest na "sztywno". Z przodu natomiast jedynym parametrem do ustawienia jest zbieżność, czyli relacja pomiędzy kołami. Parametr ten ustawia się na końcówkach drążków kierowniczych. W autach bardziej zaawansowanych (z reguły od segmentu C), które posiadają zawieszenie wielowahaczowe zarówno z przodu jak i z tyłu, ustawienie geometrii to już nieco większe wyzwanie. Po pierwsze: w takich autach pomiar geometrii rozpoczynamy od tylnej osi. Ustawienie geometrii odbywa się po przez regulację specjalnych mimośrodów, które w trakcie kręcenia zmieniają swoje położenie, wynikiem czego jest zmiana ustawienia wahacza. Po poprawnie ustawionej geometrii tylnego zawieszenia, przechodzi się do przedniej osi, która jest zdecydowanie łatwiejsza i niczym się nie różni od aut segmentu A czy B. Ustawienie geometrii dla auta segmentu A czy B to koszt 120-150zł i proces ten trwa maksymalnie 30 minut. Dla aut wyższych segmentów posiadających zawieszenie wielowahaczowe, pełna geometria to koszt od 150-170zł, nawet to 250zł i trwa około 50-60 minut.

MLP Serwis to profesjonalny zakład blacharsko-lakierniczy, który specjalizuje się w naprawach powypadkowych. W naszych kompetencjach jest również konserwacja podwozia czy polerowanie lakieru.

 Przeczytaj nasze inne artykuły

08 lutego 2024
Akcja serwisowa lub akcja przywoławcza, tak najczęściej...
06 lutego 2024
Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek nad olejem w Twoim aucie?
02 lutego 2024
W połowie 2023 roku dostaliśmy maila od naszego klienta, który...
15 sierpnia 2023
Logo firmy MLP Serwis Warszawa Mory
Płatności elektroniczne możesz zrealizować przez PayPal. pomoc drogowa Warszawa
W MLP Serwis zapłacisz kartą Master Card np. za pomoc drogowa 24h Warszawa
Można płacić kartą VISA w MLP Serwis Warszawa Mory Bezgotówkowa likwidacja szkód warszawa

MLP SERWIS

UL. POZNAŃSKA 4

05-850 MORY

TEL. 534 045 623

 

MLP SERWIS© 2021

Naprawy powypadkowe bemowo zatrudnia najlepszych blacharzy bemowo i lakierników bemowo