Zdarza się jednak i tak, że auto zachowuje się do złudzenia idealne, absolutnie nic nie wskazuje na złe parametry układu zawieszenia, a mimo to Pan na wulkanizacji mówi, że opony są zużyte od jednej ze stron i wymagają wymiany. Co w takiej sytuacji?
Na układ zawieszenia w naszym samochodzie działają przeróżne siły. Wypadkową jest zachowanie się naszego auta na drodze. Zdarza się, że siły te znoszą się, czyli równoważą i auto faktycznie jedzie prosto, jednak nie pozostaje to obojętne dla innych elementów, takich jak wspomniane wcześniej opony. Przy poprawnie ustawionej geometrii, opona będzie miała naturalny kontakt z podłożem, a jej zużycie będzie wyłącznie następstwem siły tarcia, która wytwarzana jest pomiędzy nią samą a podłożem.
Kiedy obowiązkowo powinniśmy przeprowadzić pomiar geometrii?
1. Po wypadku/kolizji/wjechaniu w głęboką dziurę - jeśli zaobserwowaliśmy, że nasz samochód zachowuje się dziwnie, nienaturalnie, ściąga go na jedną lub drugą stronę lub ma jeszcze inne zachowanie, którego do tej pory nie było, czym prędzej należy udać się na pomiar geometrii zawieszenia lub bezpośrednio do profesjonalnego serwisu samochodowego.
2. Po wymianie istotnego elementu zawieszenia naszego samochodu. Zawsze wtedy kiedy wymieniony jest element odpowiadający za ustawienie koła względem auta należy wykonać pomiar lub ustawienie geometrii zawieszenia. W mechanice samochodowej przyjęło się, że pomiar geometrii wykonuje się wyłącznie wtedy kiedy wymienia się drążki kierownicze lub ich końcówki. Jednak nie zawsze to jest prawda. Jeśli w wiekowym aucie wymieniamy kilka elementów na raz, mimo że bezpośrednio nie mają wpływu na wynik geometrii, to finalnie powinno się mimo wszystko wykonać taki pomiar, ponieważ elementy metalowo-gumowe też się zużywają i mogą mieć "jakiś" wpływ na efekt finalny.
3. Kiedy zaobserwujemy nienaturalne zużycie ogumienia na jednej z osi. Jeśli nasze opony są zużyte nierównomiernie, czyli tylko z jednej strony, powinna nam się od razu zapalić lampka w głowie, że coś z tą geometrią jest nie tak. Szybka diagnoza można sprawić, że zaoszczędzimy dużo pieniędzy.
Ile trwa pomiar/ustawienie geometrii w samochodzie?
W tym przypadku odpowiedź nie będzie jednoznaczna. Auto segmentów A czy B, to auta których zawieszenie ma prostą konstrukcję, która najczęściej oparta jest jednym wahaczu z przodu oraz belce z tyłu. W tej sytuacji zawieszenie z tyłu nie ma żadnej regulacji, jest na "sztywno". Z przodu natomiast jedynym parametrem do ustawienia jest zbieżność, czyli relacja pomiędzy kołami. Parametr ten ustawia się na końcówkach drążków kierowniczych. W autach bardziej zaawansowanych (z reguły od segmentu C), które posiadają zawieszenie wielowahaczowe zarówno z przodu jak i z tyłu, ustawienie geometrii to już nieco większe wyzwanie. Po pierwsze: w takich autach pomiar geometrii rozpoczynamy od tylnej osi. Ustawienie geometrii odbywa się po przez regulację specjalnych mimośrodów, które w trakcie kręcenia zmieniają swoje położenie, wynikiem czego jest zmiana ustawienia wahacza. Po poprawnie ustawionej geometrii tylnego zawieszenia, przechodzi się do przedniej osi, która jest zdecydowanie łatwiejsza i niczym się nie różni od aut segmentu A czy B. Ustawienie geometrii dla auta segmentu A czy B to koszt 120-150zł i proces ten trwa maksymalnie 30 minut. Dla aut wyższych segmentów posiadających zawieszenie wielowahaczowe, pełna geometria to koszt od 150-170zł, nawet to 250zł i trwa około 50-60 minut.