Czy wosk to solidne zabezpieczenie?

Temat antykorozji wraca co roku jak bumerang...

Szczególnie jesienią i zimą, kiedy podwozie naszych aut narażone jest na trudniejsze warunki pracy. O tym, czy okres jesienno-zimowy jest odpowiedni na zabezpieczenie, to temat na inną dyskusje. Istnieje dużo mitów na temat zabezpieczenia antykorozyjnego, natomiast dzisiaj postaramy się obalić kilka z nich. Rynek blacharsko-lakierniczy oferuje swoim klientom szereg usług, które w założeniu mają zabezpieczyć auta przed korozją. Jak jest naprawdę? Co tak naprawdę działa? Ile kosztuje? I czy wosk jest cokolwiek wart? O tym wszystkim napiszemy w dzisiejszym artykule.

Dyskusję rozpocznijmy od zupełnie innej strony. Mianowicie stawka rbh większości zakładów blacharsko-lakierniczych w dużych miastach waha się pomiędzy 150 a 200zł netto. Dużo, prawda? Zatem jak to możliwe, że ktoś jest w stanie zabezpieczyć podwozie w Waszym aucie za 800 czy 1000zł, wliczając w to materiał? Na pewno wielu z Was się teraz szeroko uśmiecha, bo doszło do Was, że to absolutnie nie ma racji bytu. Jeśli założymy sobie, że naszym dzisiejszym bohaterem będzie 10, może 12 letni Peugeot lub Citroen, będzie zdecydowanie łatwiej zwizualizować sobie wszystkie operacje i czas pracy zakładu. Demontaż i montaż wszystkich osłon w aucie to spokojnie 3 rbh. Mycie i suszenie podwozie to lekką ręką 1 rbh. Na usuwanie luźnej korozji przeznaczmy powiedzmy 1 rbh. Jeszcze nie rozpoczęliśmy poważniejszych prac, a na naszym liczniku figuruje już 5 rbh. Na tym etapie warto skorzystać z jakiegoś neutralizatora korozji, zwanego potocznie inhibitorem. Koszt materiału powiedzmy 150zł, czas pracy 0,5 rbh. Po tej operacji warto odczekać nawet dobę, celem właściwego przepracowania chemii. Drugi krok to podkład epoksydowy. Koszt materiału 200zł, czas 1rbh. Ostatnia warstwa, czyli top, to już totalna dowolność. Może być lakier poliuretanowy, może być farba okrętowa, może być lakier na bazie bitumu. Załóżmy, że maksymalny koszt ostatniej warstwy ochronnej to 600zł i 2 rbh (razem z przygotowaniem i zabezpieczeniem). Ostatni etap prac to zabezpieczenie profili wewnętrznych specjalnym woskiem. Koszt materiału 200zł, czas 1rbh. Jaki jest wynik końcowy? 9,5h pracy oraz 1150zł w materiale. Jeśli stawkę rbh policzymy po tym niższym pułapie (tzn. 150zł netto), wynik końcowy zabezpieczenia antykorozyjnego oscylował będzie w okolicy 2900zł brutto. Pamiętajmy, że wspomniany wcześniej samochód można zaliczyć to solidnych konstrukcji. Ilość korozji raczej śladowa i miejscowa, bez specjalnych ognisk. Jak to w takim razie możliwe, że ktoś lub jakiś zakład wykonuje proces zabezpieczenia w kwocie 1000zł? Przecież to nierealne lub może i realne, ale jakość tego zabiegu jest po prostu żadna. Jak to możliwe, że auto spędza tam raptem 3-4 godziny, a w normalnym zakładzie blisko 2 dni?

Wniosek jest bardzo prosty. Nie dajmy się zwieźć niskim cenom i szybkiemu czasowi realizacji. Pod parasolem korzyści, kryje się najczęściej niska jakość, która nie ma nic wspólnego z zabezpieczeniem. Jeśli ktoś zaproponuje Wam konserwację podwozia w kwocie 1000zł, po prostu uciekajcie z tego miejsca. Niech to będzie solidny redflag.

Jeśli już wiemy jak powinien wyglądać proces zabezpieczenia od a do z, sprawdźmy co jeszcze może zaoferować nam rynek?

Drugą popularną w naszym kraju metodą konserwacji są przeróżne mieszanki olejów i wosków, które mają swoją szczególną handlową nazwę. Proces jest szybki i ogranicza się wyłącznie do demontażu osłon. W tym procesie nikt nie usuwa korozji, po prostu aplikuje warstwę określonej mikstury, która według zapewnień ma być „żywa” przez określony czas. Żywa to znaczy lepka, nie wysychająca. Producenci zapewniają swoich klientów, że aplikowana chemia to połączenie neutralizatora, podkładu i wosku w jednym. Czy metoda jest skuteczna? Nie. Czy spowalnia proces korozji? W jakiś sposób na pewno tak. Ile kosztuje taka usługa i ile trwa? Według naszego researchu, ceny się wahają od 600zł do 1000zł. Czas operacji to 3-4 godziny.

Ostatnią prezentowaną metodą zabezpieczenia jest wyłącznie sam wosk. Kiedy warto skorzystać z tego rozwiązania? Ile kosztuje zabezpieczenie woskiem? Jak długo trwa usługa?

Na początku warto sprecyzować, że wosk sam w sobie, nie ma właściwości antykorozyjnych. Zadaniem wosku jest odseparować podwozie naszego auta od czynników zewnętrznych. Dlatego aplikacja wosku w nieco starszym aucie, które posiada ogniska korozji to nie jest najlepszy pomysł. Natomiast jest to idealna metoda dla aut relatywnie młodych lub zupełnie nowych. Transparentna warstwa syntetycznego wosku skutecznie zablokuje wodę czy sól, a na dodatek będzie praktycznie niewidoczna. Ogromnym plusem takiego rozwiązania jest utrzymanie gwarancji producenta, która dla wielu z Was może być bardzo ważna. Każda inna metoda zabezpieczenia antykorozyjnego będzie niestety wiązała się z utratą odpowiedzialności producenta w kontekście występowania ew. korozji. Drugi plus wosku to cena. Wykonanie usług na średniej wielkości aucie to koszt pomiędzy 450 a 600zł brutto. Minusem natomiast jest trwałość. 8-12 miesięcy to średni czas działania wosku. Po tym czasie, wosk się degraduje i nie spełnia już swoich pierwotnych założeń. Czas aplikacji to 2-3 rbh.

Podsumowując: w zależności od wieku auta i portfela, możemy skorzystać z jednej z trzech metod zabezpieczenia. Najdroższą z nich będzie klasyczne kilku etapowe zabezpieczenie wraz z czyszczeniem korozji. Wspomniany wcześniej koszt może się różnić i zdecydowanie odbiegać od założeń, bo czynnikiem istotnym będzie ilość korozji. Druga metoda, czyli żywa mieszanka, to metoda stosunkowo tania, natomiast jej skuteczność jest niska. Trzecia metoda walki z korozją to wosk. Jest to najtańsza opcja, ale raczej dedykowana to młodszych aut, w których tej korozji po prostu nie ma. Jeśli nie wiesz w jaki sposób powinno się zabezpieczyć Twoje auta, skorzystać z naszego formularza kontaktowego lub po prostu zadzwoń. Chętnie doradzimy.

 

MLP Serwis to profesjonalny zakład blacharsko-lakierniczy, który specjalizuje się w naprawach powypadkowych. W naszych kompetencjach jest również konserwacja podwozia czy polerowanie lakieru.

 Przeczytaj nasze inne artykuły

11 września 2024
Kia Sportage, która do nas wtedy przyjechała, była bardzo świeżym autem z niewielkim przebiegiem. Atrakcyjna cena na pewno była pewnym wabikiem, który w ogromnym stopniu zdecydował o kupnie właśnie tego
03 września 2024
Na co należy uważać zaraz po lakierowaniu?
21 sierpnia 2024
Temat antykorozji wraca co roku jak bumerang...
21 sierpnia 2024
Logo firmy MLP Serwis Warszawa Mory

MLP SERWIS

UL. POZNAŃSKA 4

05-850 MORY

TEL. 534 045 623

MLP SERWIS© 2024

Naprawy powypadkowe bemowo zatrudnia najlepszych blacharzy bemowo i lakierników bemowo